توافق صلح صربستان-کوزوو، مقابله با نفوذ فرهنگی ایران در بالکان، حواشی مربوطه
و متن اسناد

عبدالله هوتی نخست وزیر کوزوو متعهد شد تا کشورش به سمت عادی سازی روابط خود با اسرائیل گام بردارد و در سمت دیگر الکساندر ووچیچ رییس جمهور صربستان نیز پذیرفت تا سفارت کشورش را به اورشلیم (بیت المقدس) منتقل سازد.

پایگاه خبری اسراییلی: توافق صربستان-کوزوو تلاش مشترک واشنگتن -تل آویو برای محدود ساختن فعالیتهای فرهنگی سال های اخیر ایران در بوسنی و کوزوو است

با میانجیگری دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، مقامات ارشد دو کشور صربستان و کوزوو توافق صلحی را به امضا رساندند تا به بیش از دو دهه منازعه این دوکشور در منطقه بالکان خاتمه بخشند.

نکته قابل توجه آنکه عبدالله هوتی نخست وزیر کوزوو متعهد شد تا کشورش به سمت عادی سازی روابط خود با اسرائیل گام بردارد و در سمت دیگر الکساندر ووچیچ رییس جمهور صربستان نیز پذیرفت تا سفارت کشورش را به اورشلیم (بیت المقدس) منتقل سازد.

از دیگر نکات جالب این توافق، تعهد بلگراد و پریشتینا به شناسایی حزب الله لبنان به عنوان یک سازمان تروریستی و به کارگیری کلیه تمهیدات از سوی طرفین به منظور مقابله با فعالیت های مالی و عملیاتی حزب الله در این کشورها بوده است.

محدود سازی فعالیتهای فرهنگی ایران در بالکان

در همین راستا پایگاه اسرائیلی اینتلی تایمز با انتشار عکسی از نمایشگاه فرهادیه رایزنی فرهنگی ایران در سارایوو در حساب توییتر خود به زبان عبری مدعی شد: " امشب در متن توافق دیپلماتیک که به ابتکار کاخ سفید انجام شد فاش گردید که مسلمانان کوزوو به عنوان بخشی از این توافقنامه روابط خود با اسرائیل را دایر خواهند کرد. شاید خیلی ها در اسرائیل عمق این جریان را متوجه نشوند اما در پس این توافق ظاهری، مناقشه بر سر نفوذ ایران بویژه در سالهای اخیر در مباحث فرهنگی و اطلاعاتی است که در کوزوو و بوسنی و هرزگوین جریان دارد."

پایگاه خبری خاورمیانه نیز در تحلیلی کوتاه نوشت: این توافق نامه را می بایست به مثابه تلاشی مشترک از سوی واشنگتن و تل آویو با هدف محدود ساختن دایره نفوذ سال های اخیر ایران در منطقه بالکان به ویژه فعالیت های موثر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی -بازوی فرهنگی ایران- در کوزوو و بوسنی قلمداد نمود.

واکنش ها در بوسنی به حواشی امضاء توافق نامه   

سایت خبری کلیکس با انتشار عکسی از الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان در زمان امضاء توافقنامه صلح در کاخ سفید اینطور نوشت: آیا ووچیچ اصلا متن توافقنامه را خوانده است؟ این ویدئو در کل اینترنت پخش شده است

اما اصل ماجرا و آنچه توجه رسانه ها، خواص و عوام را بسیار زیاد به خود جلب کرده است، حیرت ‎الکساندر ووچیچ رییس جمهور ‎صربستان از اعلان خبر انتقال سفارت کشورش در ‎اسرائیل از ‎تل آویو به ‎بیت المقدس توسط ‎ترامپ و تلاش وی برای یافتن این ادعا در متن توافق صلح با ‎کوزوو بود به نحوی که بسیاری مدعی شده اند این بیانگر آن است که وی از گنجانده شدن این بند در متن توافق مزبور اساسا بی اطلاع بوده است !

به نقل از سایت کلیکس این در حالی است که روز قبل از امضا توافقنامه صلح، دستیار ووچیچ عکسی از خود در کنار رئیس جمهور صربستان با موضوع بررسی بندهای این قرارداد در کاخ سفید را منتشر کرده بود.

این موضوع و حیرت الکساندر ووچیچ از وجود بند مذکور در متن توافقنامه واکنش های بسیار زیادی را در میان عوام و خواص در پی داشت. لیکن گذشته از همه این اتفاقات و بیشتر از این حواشی، نحوه استقبال و میزباتی ترامپ از رئیس جمهور صربستان بیشتر از هر موضوع دیگری توجه همگان بویژه مردم صربستان و صربهای بوسنی و هرزگوین را به خود جلب کرده به نحوی که آن را با استقبال از تیتو رئیس جمهور یوگوسلاوی سابق مقایسه کرده و اقدام الکساندر ووچیچ که "مثل بچه ها در برابر بزرگترشان نشسته است" را علی رغم وجو احساسات ضد آمریکایی در صربها به باد انتقاد گرفته اند و برای بی آبرو کردن و حتک حرمت صربها در برابر دیگران بویژه آمریکا که از زمان فروپاشی یوگوسلاوی سابق تنشهای زیاد دوجانبه ای بین این دو کشور است به وی تاخته اند.

انتشار متن انگلیسی توافق نامه صلح صربستان-کوزوو از سوی خبرنگاه کوزوویی

آدریاتیک کلمندی خبرنگاران کوزوویایی در حساب توییتری خود متن انگلیسی توافقنامه «عادی سازی اقتصادی» بین صربستان و کوزوو که تحت نظارت آمریکا و در کاخ سفید صورت پذیرفت به همراه نامه دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا را به شرح ذیل منتشر کرده است.

   

کد خبر 2152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =