روزنامه دنونی آواز در قسمت اول پاوروقی در باره سازمان اخوان المسلمین نوشته ای تحت عنوان " آیا اخوان المسلمین در بوسنی و هرزگوین وجود دارد و ارتباطات باقر عزت بگوویچ با آن چگونه است" را منتشر کرد.

روزنامه دنونی آواز در قسمت اول پاوروقی در باره سازمان اخوان المسلمین نوشته ای تحت عنوان " آیا اخوان المسلمین در بوسنی و هرزگوین وجود دارد و ارتباطات باقر عزت بگوویچ با آن چگونه است" را منتشر کرد.

در این نوشته آمده است: "سازمان غیر حزبی و غیر دولتی Globsec که مقرش در براتیسلاوا قرار دارد در گزارش مفصل درباره سازمان اخوان المسلمین که در قرن گذشته در کشور مصر تاسیس شد، نوشت قدمت ارتباطات آغازین بین افرادی از بوسنی و هرزگوین با این سازمان به دهه چهل قرن گذشته و زمان تشکیل گروه مسلمانان جوان بر می گردد. سازمان Globsec یک سازمان معروف بین المللی محسوب می شود که نشست سالانه امنیتی را نیز با حضور کارشناسان برجسته و رهبران جهانی برگزار می کند. این سازمان در همکاری با طرح مبارزه با افراط گرایی، فعالیت های اخوان المسلمین در اروپای مرکزی و شرقی را مورد توجه قرار داده است. یادآور می شود تد کروز، عضو سنای آمریکا اخیرا از قصد خود برای طرح مجدد موضوع تصویب لایحه ای برای اعلام شدن اخوان المسلمین به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی در آمریکا خبر داد. این گزارش تحقیقی نفوذ اخوان المسلمین در پنج کشور لهستان، جمهوری چک، بوسنی و هرزگوین، صربستان و مقدونیه شمالی را مورد تائید قرار می دهد. در جمع بندی های گزارش آمده است کارشناسانی که با آنها مصاحبه شد اطلاعاتی در باره وجود اخوان المسلمین در بوسنی و هرزگوین ندارند و ردپای اقدامات یا جریان های مالی آن کشف نشده است. این سازمان با افراط گرایی و تندروی و هیچ کدام از جنبش ها و احزاب سیاسی در بوسنی و هرزگوین ارتباط مستقیم ندارد. اما با این وجود، در گزارش تحقیقی سازمان Globsec که شامل نظر کارشناسان داخلی و خارجی و بررسی کار چندین سازمان است، موارد متعدد مورد رسیدگی ذکر و ادعا شده است داستان حضور اخوان المسلمین در بوسنی و هرزگوین با تشکیل حزب اقدام دمکراتیک ادامه پیدا کرده است. پس از مرگ علی عزت بگوویچ پسرش باقر ریاست حزب اقدام دمکراتیک را بر عهده گرفت و او را از همان زمان با اخوان المسلمین مرتبط می سازند گرچه ارتباطات به خصوص جنبش مسلمانان جوان با اخوان المسلمین تکذیب شده است. باقر عزت بگوویچ در سال ۲۰۱۴ در محل شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین هیئتی از اخوان المسلمین را به حضور پذیرفت. در گزارش های مطبوعاتی تصویر باقر عزت بگوویچ در حالت نشان دادن رابعه نماد اخوان المسلمین چاپ شد. خبر رسمی این دیدار در وبسایت شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین اعلام نشده بود. اما همین دیدار همچنان موضوع بحث است و روزنامه "پولیتیکا" صربستان در سال ۲۰۱۶ مقاله ای با عنوان "باقر عزت بگوویچ زیر ذره بین سازمان های مخفی آمریکا" را منتشر کرد. در این مقاله نوشته شد که دولت آمریکا پس از انتشار خبر شناسایی اخوان المسلمین به عنوان یک سازمان تروریستی، باقر عزت بگوویچ را به خاطر رابطه اش با این سازمان زیر نظر قرار داده است. باقر عزت بگوویچ به عنوان رئیس وقت شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین با صدور بیانیه  رسمی پس از صدور حکم محکومیت محمد مرسی، از مصر خواسته بود به حقوق بشر احترام گذاشته و شرایط محاکمه عادلانه مرسی را فراهم کند. عزت بگوویچ در بیانیه خود تاکید کرده بود مرسی به طور قانونی انتخاب و سپس در کودتا سرنگون و بازداشت شد و تحت محاکمه سیاسی قرار گرفت. اما افراد دخیل در به حداقل رساندن پیامدهای دیدار عزت بگوویچ با هیئتی از اخوان المسلمین در سال ۲۰۱۴ مدعی هستند این دیدار بییشتر مظهر نادانی بود تا حمایت از اخوان المسلمین. به گفته این افراد، عزت بگوویچ مرتکب اشتباه شد، چون این فاجعه او را تحت تاثر قرار داده بود."

منبع: روزنامه دنونی آواز

کد خبر 3390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =