طبق اعلام برنامه سنجش دانش¬آموزان بین¬المللی (PISA) آمار نظام آموزشی ترکیه در حوزه مهارت¬های ریاضیات و¬ قرائت نگران¬کننده است.. ترکیه در رتبه¬بندی ۳۳ کشور اروپایی در مهارت زبان انگلیسی در رتبه ۳۲ قرار گرفته است. در لیست ۱۰۰ کشور مختلف دنیا نیز ترکیه در رتبه ۷۹ قرار گرفته است.

نویسنده: مصطفی بلدرچین

طبق اعلام برنامه سنجش دانش­آموزان بین­المللی (PISA)[۱] آمار نظام آموزشی ترکیه در حوزه مهارت­های ریاضیات و­ قرائت نگران­کننده است.. ترکیه در رتبه­بندی ۳۳ کشور اروپایی در مهارت زبان انگلیسی در رتبه ۳۲ قرار گرفته است. در لیست ۱۰۰ کشور مختلف دنیا نیز ترکیه در رتبه ۷۹ قرار گرفته است.

 ترکیه که در آن درس زبان انگلیسی در دوره­های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه اجباری بوده و در کل  ساعت ۲۹۶,۱ ساعت در مدارس تدریس می­شود، در لیست «کشورهایی که خوب انگلیسی صحبت می­کنند» از آخر در رتبه دوم و آذربایجان در رتبه آخر قرار گرفت. گفتنی است در این لیست هلند در رتبه نخست قرار گرفت.

براساس گزارش نهادهای سنجش بین­المللی در دروس ریاضیات و زبان ترکی زنگ خطر  برای نظام آموزشی ترکیه به صدا درآمده است و  در زمینه آموزش زبان انگلیسی نیز رفوزه شده است. در مطالعه اخیر نهاد «ای. اف. اجیکیشن فرست» ( EF Education First) که با عنوان «شاخص کفایت  انگلیسی» منتشر شد منجر به مطرح شدن این سئوال شد که: «آیا آموزش زبان انگلیسی در ترکیه ناکافی است؟»

ترکیه از آخر دوم شد

۳۳ کشور اروپایی در حوزه «کفایت زبان انگلیسی» بر اساس امتیاز بندی از ۱۰۰ رتبه بندی شدند. هلند با کسب امتیاز ۲۷/۷۰ در رتبه نخست، سوئد با ۷۴/۶۸ امتیاز در رتبه دوم و نروژ با ۹۳/۶۷ در رتبه سوم قرار گرفتند. ترکیه پس از بلاروس، آلبانی و گرجستان با کسب ۸۱/۴۶ امتیاز در این لیست متشکل از ۳۳ کشور در رتبه ۳۲ قرار گرفت.

ترکیه که در میان کشورهای اروپایی از آخر دوم شده بود در میان ۱۰۰ کشور جهان در رتبه ۷۹ قرار گرفت. ترکیه از نقطه نظر مهارت انگلیسی در میان کشورهای «کفایت بسیار پایین» در کنار  بنگلادش، مراکش، قطر و افغانستان قرار گرفت.

تغییر اولویت­های ترکیه

در گزارشی که پس از این تجزیه و تحلیل  منتشر شد در خصوص کفایت کشورها در حوزه زبان انگلیسی بحث شده است. در مورد ترکیه چنین گفته شده است: رویای ترکیه در پیوستن به اتحادیه اروپا در پنج سال گذشته کم­رنگ­تر شد و اولویت­های دیگری ظهور کرد. در آموزش زبان انگلیسی به جان تمرین محاوره بر دستور زبان تاکید بیشتری شده است.

یادگیری انگلیسی به قدر نیاز هر دانش­آموز

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی ترکیه در دوره­ نخست وزیری خود همواره از کافی نبودن آموزش زبان انگلیسی سخن می­گفت. اردوغان در سخنان خود  این انتقاد را مطرح می­کرد که «در ترکیه زبان خارجی خوب آموزش داده نمی­شود» و لذا به وزارات آموزش و پرورش دستور داد تا «پروژه ارتقای آموزش زبان انگلیسی» را تهیه و اجرا نمایند. در چارچوب این پروژه آوردن معلمان خارجی از خارج از کشور برنامه­ریزی شده بود ولی این طرح نیز شکست خورد.

وزارت آموزش و پرورش ترکیه در سال ۲۰۱۹  برنامه آموزش زبان خارجی را که یکی از مهم­ترین مشکلات نظام آموزشی ترکیه بود را تغییر داد. این وزارتخانه بسیاری از پروژه­های قبلی را به دلیل اینکه در تسهیل یادگیری زبان خارجی موفق نبودند کنار گذاشت و مدل جدید «یادگیری همراه با بازی» را ارائه نمود.

در چارچوب مدل جدید آموزش زبان خارجی که در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به اجرا درآمد «شورای ملی آموزش زبان خارجی» تأسیس شد.  مدل جدید آموزش زبان خارجی مطابق با خواسته­های ضیاء سلجوق وزیر آموزش و پرورش  طراحی شده است که می­گوید: «هر دانش­آموز به اندازه نیاز خود زبان انگلیسی را فرا خواهد گرفت».

منبع:

=­https://www.birgun.net/haber/ingilizce-yeterliliginde-۳۳-ulkede-۳۲-nciyiz-۳۲۵۵۷۰­

 

[۱]برنامه ارزیابی دانش­آموزان بین المللی (PISA) یک مطالعه جهانی توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در کشورهای عضو و غیرعضو با هدف ارزیابی نظام­های آموزشی این کشورها و سنجش عملکرد تحصیلی دانش­آموزان ۱۵ ساله در حوزه­های ریاضیات، علوم و قرائت (خواندن) است.

کد خبر 3568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =