نویسنده: مصطفی بلدرچین
طبق اعلام برنامه سنجش دانشآموزان بینالمللی (PISA)[۱] آمار نظام آموزشی ترکیه در حوزه مهارتهای ریاضیات و قرائت نگرانکننده است.. ترکیه در رتبهبندی ۳۳ کشور اروپایی در مهارت زبان انگلیسی در رتبه ۳۲ قرار گرفته است. در لیست ۱۰۰ کشور مختلف دنیا نیز ترکیه در رتبه ۷۹ قرار گرفته است.
ترکیه که در آن درس زبان انگلیسی در دورههای ابتدایی، راهنمایی و متوسطه اجباری بوده و در کل ساعت ۲۹۶,۱ ساعت در مدارس تدریس میشود، در لیست «کشورهایی که خوب انگلیسی صحبت میکنند» از آخر در رتبه دوم و آذربایجان در رتبه آخر قرار گرفت. گفتنی است در این لیست هلند در رتبه نخست قرار گرفت.
براساس گزارش نهادهای سنجش بینالمللی در دروس ریاضیات و زبان ترکی زنگ خطر برای نظام آموزشی ترکیه به صدا درآمده است و در زمینه آموزش زبان انگلیسی نیز رفوزه شده است. در مطالعه اخیر نهاد «ای. اف. اجیکیشن فرست» ( EF Education First) که با عنوان «شاخص کفایت انگلیسی» منتشر شد منجر به مطرح شدن این سئوال شد که: «آیا آموزش زبان انگلیسی در ترکیه ناکافی است؟»
ترکیه از آخر دوم شد
۳۳ کشور اروپایی در حوزه «کفایت زبان انگلیسی» بر اساس امتیاز بندی از ۱۰۰ رتبه بندی شدند. هلند با کسب امتیاز ۲۷/۷۰ در رتبه نخست، سوئد با ۷۴/۶۸ امتیاز در رتبه دوم و نروژ با ۹۳/۶۷ در رتبه سوم قرار گرفتند. ترکیه پس از بلاروس، آلبانی و گرجستان با کسب ۸۱/۴۶ امتیاز در این لیست متشکل از ۳۳ کشور در رتبه ۳۲ قرار گرفت.
ترکیه که در میان کشورهای اروپایی از آخر دوم شده بود در میان ۱۰۰ کشور جهان در رتبه ۷۹ قرار گرفت. ترکیه از نقطه نظر مهارت انگلیسی در میان کشورهای «کفایت بسیار پایین» در کنار بنگلادش، مراکش، قطر و افغانستان قرار گرفت.
تغییر اولویتهای ترکیه
در گزارشی که پس از این تجزیه و تحلیل منتشر شد در خصوص کفایت کشورها در حوزه زبان انگلیسی بحث شده است. در مورد ترکیه چنین گفته شده است: رویای ترکیه در پیوستن به اتحادیه اروپا در پنج سال گذشته کمرنگتر شد و اولویتهای دیگری ظهور کرد. در آموزش زبان انگلیسی به جان تمرین محاوره بر دستور زبان تاکید بیشتری شده است.
یادگیری انگلیسی به قدر نیاز هر دانشآموز
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی ترکیه در دوره نخست وزیری خود همواره از کافی نبودن آموزش زبان انگلیسی سخن میگفت. اردوغان در سخنان خود این انتقاد را مطرح میکرد که «در ترکیه زبان خارجی خوب آموزش داده نمیشود» و لذا به وزارات آموزش و پرورش دستور داد تا «پروژه ارتقای آموزش زبان انگلیسی» را تهیه و اجرا نمایند. در چارچوب این پروژه آوردن معلمان خارجی از خارج از کشور برنامهریزی شده بود ولی این طرح نیز شکست خورد.
وزارت آموزش و پرورش ترکیه در سال ۲۰۱۹ برنامه آموزش زبان خارجی را که یکی از مهمترین مشکلات نظام آموزشی ترکیه بود را تغییر داد. این وزارتخانه بسیاری از پروژههای قبلی را به دلیل اینکه در تسهیل یادگیری زبان خارجی موفق نبودند کنار گذاشت و مدل جدید «یادگیری همراه با بازی» را ارائه نمود.
در چارچوب مدل جدید آموزش زبان خارجی که در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به اجرا درآمد «شورای ملی آموزش زبان خارجی» تأسیس شد. مدل جدید آموزش زبان خارجی مطابق با خواستههای ضیاء سلجوق وزیر آموزش و پرورش طراحی شده است که میگوید: «هر دانشآموز به اندازه نیاز خود زبان انگلیسی را فرا خواهد گرفت».
منبع:
=https://www.birgun.net/haber/ingilizce-yeterliliginde-۳۳-ulkede-۳۲-nciyiz-۳۲۵۵۷۰
[۱]برنامه ارزیابی دانشآموزان بین المللی (PISA) یک مطالعه جهانی توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در کشورهای عضو و غیرعضو با هدف ارزیابی نظامهای آموزشی این کشورها و سنجش عملکرد تحصیلی دانشآموزان ۱۵ ساله در حوزههای ریاضیات، علوم و قرائت (خواندن) است.
نظر شما