جمعیت پاکستان به‌سرعت در حال افزایش است

کل جمعیت پاکستان ۲۲۹ میلیون نفر تخمین زده‌شده است

واشنگتن: بر اساس گزارشی راجع به جمعیت کره زمین، کل جمعیت پاکستان ۲۲۹ میلیون نفر تخمین زده‌شده است که با میزان باروری ۳.۶ کودک به ازای هر زوج به‌سرعت در حال افزایش می‌باشد. طبق گزارش روزنامه ”دان“ برگه آماری جمعیت جهان در سال ۲۰۲۰ که از سوی اداره مرجع جمعیت ایالات‌متحده آمریکا ـ واشنگتن منتشرشده است، جمعیت فعلی جهان را ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر تخمین زده است. در این گزارش با توجه به بحران ویروس کرونا هشدار داده‌شده است که تراکم جمعیت، مساحت خانه‌ها و افزایش جمعیت در مناطق شهری خطر گسترش این بیماری واگیردار را افزایش می‌دهد. در این گزارش، منطقه جنوب آسیا از مناطق دارای سریع‌ترین  میزان رشد جمعیت به شمار رفته و از افغانستان و پاکستان به‌عنوان کشورهای دارای رشد سریع جمعیت نامبرده شده است.

میزان باروری در افغانستان بیشتر از پاکستان و برابر با ۴.۵ فرزند به ازای هر زوج می‌باشد؛ اما به دلیل بالا بودن میزان مرگ ‌و میر و پایین بودن عمر متوسط، مجموع جمعیت این کشور اکنون نیز برابر با ۳۸.۹ میلیون نفر می‌باشد.

امیزان باروری در پاکستان ۳.۶ است. جمعیت این کشور با گذشت ۱۹.۴سال دو برابر افزایش می‌یابد و این کشور باید برای کنترل افزایش جمعیت، میزان باروری سالانه خود را به ۲ درصد برساند.

کل جمعیت کشور بنگلادش در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۶۹.۸ میلیون نفر تخمین زده ‌شده است و میزان باروری سالانه آن ۲.۳ می‌باشد. هند با جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری، دومین کشور پرجمعیت جهان است اما میزان باروری خود را کاهش داده و به ۲.۲ درصد رسانده است.

علاوه بر این، در ۹۱ کشور و منطقه زمین که در حدود ۴۵٪ از جمعیت کره زمین را به خود اختصاص داده‌اند، میزان باروری پایین‌تر از سطح جایگزینی جمعیت می‌باشد. علاوه بر این، آسیا پرجمعیت‌ترین منطقه در جهان است و پیش‌بینی می‌شود کل جمعیت آن تا ۱۵ ٪ رشد نماید.

با این‌ وجود، الگوی تغییر جمعیت آینده در منطقه متفاوت است و انتظار می‌رود جمعیت شرق آسیا ۳ درصد کاهش و در غرب آسیا ۳۸ درصد افزایش داشته باشد. همچنین میزان باروری در کل قاره آسیا در زیر سطح جایگزین و برابر با ۲.۰ می‌باشد.

      تارنمای دان

کد خبر 4805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =