۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
مواد آموزشی یکسان سازی شده

تصمیم به یکسان سازی مواد آموزشی در تمام نقاط پاکستان

روزنامه جنگ / سرمقاله

در جلسه برگزار شده با حضور عمران خان نخست وزیر پاکستان که وزاری آموزش و پرورش ملی و ایالتی پاکستانی نیز در آن حضور داشتند، یکسان سازی مواد آموزشی در تمام نقاط پاکستان مورد بحث قرار گرفته و ابراز امیدواری شد از آوریل سال ۲۰۲۱ میلادی در تمام مدارس دینی، رسمی و حتی خصوصی مطالب آموزشی یکسانی به دانش آموزان ارائه شود.

همچنین قرار است دانش آموزان مقاطع ششم تا هشتم از سال ۲۰۲۲ میلادی و دانش آموزان مقاطع نهم تا دوازدهم از سال ۲۰۲۳ میلادی مطالب آموزشی یکسانی را فرا بگیرند. عمران خان در این جلسه تاکید کرد یکسان سازی مطالب آموزشی به دانش آموزان، فاصله طبقاتی در نظام آموزشی را از بین خواهد برد.

این گفته تا حدی می تواند درست باشد زیرا یکسان سازی مطالب آموزشی می تواند باعث رشد یکسان جامعه شود ولی نمی توان آن را برای ایجاد توازن در تمام زمینه ها کافی دانست. به طور کلی می توان

گفت برای اقدامات زود هنگام جهت بهبود وضعیت جامعه بهترین کار این است که اصلاحاتی همه جانبه صورت بگیرد. این خوشبین کننده است که در خصوص اصلاح وضعیت آموزشی کشور بین دولت ملی و دولت های ایالتی پاکستان اتفاق رای و نظر وجود دارد. طبق قانون اساسی پاکستان نظام آموزشی بر اساس نظام ایالتی است و برای تغییرات کلی باید پارلمان های ایالتی به آن رای مثبت صادر کرده و آن را تصویب کنند. این برای یکسان سازی نظام آموزشی کشور نیز الزامی است. بنا براین دولت مرکزی و دولت های ایالتی باید کارگروه های مشترکی شکل داده و تلاش کنند برای یکسان سازی مطالب آموزشی هرچه سریعتر بستر قانونی مورد نیاز فراهم شود. مشکل دیگر این است که در طول سال های طولانی روند استخدام معلمان در مدارس دولتی شفاف نبوده و عوامل سیاسی و سفارش سبب جذب افراد شده است. در مسیر یکسان سازی برنامه درسی، نبود نیروی آموزشی و متعهد نیز یک مشکل به حساب می آید. برای رفع این نقص باید دوره های آموزشی برای اساتید برگزار کرده و برای آنها آموزش ضمن خدمت در نظر گرفت. همچنین نحوه برگزاری امتحانات نیز باید تغییرات اساسی داشته باشد تا از تقلب توسط دانش آموزان جلوگیری شود.

شفقت محمود وزیر آموزش و پرورش فدرال پاکستان در این خصوص می گوید: قرار است درس تعلیمات دینی در کتاب های درسی پایه اول تا دوازدهم تدریس شود. همچنین درس سیره نبی نیز به فراگیری مطالب اسلامی کمک خواهد کرد. البته این کتاب برای دانش آموزان مسلمان است نه اقلیت ها. دانش آموزان دیگر اقلیت ها کتب خاص خود را می خوانند. همچنین برای اخذ نتیجه بهتر باید نظام آموزشی چند کشور پیشرفته جهان را به صورت کامل بررسی کرد و از ابزار و تکنولوژی روز 

نیز بهره برد. این در حالی است که تصمیمات دولت با مخالفت برخی احزاب و گروه های سیاسی روبرو شده است. به هر حال باید این حقیقت را در نظر گرفت که بهتر شدن وضعیت آموزشی کشور موجب رشد و پرورش نسلی بهتر شده و برای آینده کشور نیز اهمیت به سزایی دارد.

ملاحظه:

بر خلاف دولت های پیشین که یکسان سازی نظام آموزشی در اولویت هایشان قرار نداشت، بلکه با تصویب قوانین جدید این امر را تقریبا ناممکن ساختند، عمران خان نخست وزیر کنونی بارها بر ضرورت نظام آموزشی یکسان تاکید کرده است. به همین منظور دولت فدرال برنامه آموزشی جدیدی را هم ارائه کرده است. لیکن در حال حاضر نمی توان در مورد اجرای سراسری آن اظهار نظر کرد. زیرا اعمال نظام آموزشی یکسان نیازمند تغییر چند اصل قانونی می باشد. زیرا پس از تصویب هجدهمین متمم قانونی اساسی موضوع آموزش و پرورش و بهداشت به ایالت ها مربوط می شود. و در صورت تلاش برای اعمال نظام آموزشی یکسان در کشور بدون جلب رضایت ایالت ها، این اقدام خودسرانه تلقی می شود. و به لحاظ سیاسی می تواند به اعتماد و رابطه میان دولت فدرال و برخی از ایالت ها لطمه وارد کند و بدین وسیله موجب تضعیف وحدت ملی شود. از طرف دیگر در صورتی که تمام ایالت ها با اتفاق رای آن را نپذیرند و باز هم نظام آموزشی یکسان از سوی دولت عمران خان اعمال شود، این می تواند اقدامی موقتی باشد. زیرا با روی کارآمدن حکومتی دیگر امکان بازگرداندن نظام سابق امکان پذیر می شود.

ترجمه: خانه فرهنگ ج.ا.ایران کراچی

کد خبر 5001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =