واکنش بوسنی و هرزگوین به پست اخیر نتانیاهو

بیسرا تورکوویچ، وزیر امور خارجه بوسنی هرزگوین با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به انتشار عکس پرچم بوسنی هرزگوین توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در میان کشورهایی که از تل‌آویو حمایت می‌کنند، تاکید کرد: سارایوو تنها از صلح حمایت می‌کند.

وزیر خارجه بوسنی هرزگوین به انتشار عکس پرچم این کشور توسط نتانیاهو در میان کشورهای حامی اسرائیل واکنش نشان داده و تاکید کرد که سارایوو تنها از صلح حمایت می‌کند.
بیسرا تورکوویچ، وزیر امور خارجه بوسنی هرزگوین با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به انتشار عکس پرچم بوسنی هرزگوین توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در میان کشورهایی که از تل‌آویو حمایت می‌کنند، تاکید کرد: سارایوو تنها از صلح حمایت می‌کند.
تورکوویچ تصریح کرد: ما از یک راه حل عادلانه بین فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کنیم. هیچ حمله و تنشی نمی‌تواند به صلح و ثبات منجر شود. ما می‌خواهیم حملاتی که باعث کشته شدن انسان‌های بی گناه می‌شود فورا پایان یابد.
تورکوویچ خاطرنشان کرد: که بوسنی هرزگوین از نهادهای بین‌المللی خواسته تا برای پایان این حملات تلاش کنند.
نتانیاهو پرچم کشورهایی مانند: ایالات متحده، کانادا، آلمان، ایتالیا و بوسنی هرزگوین را در پستی در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته و نوشت: "از اینکه در کنار اسرائیل ایستاده‌اید و از جنگ آن در برابر حملات تروریستی حمایت کردید متشکرم."
سفیک دزافروویچ، عضو بوسنیایی شورای ریاست جمهوری بوسنی هرزگوین نیز به این پست نتانیاهو واکنش نشان داده و اعلام کرد: که بوسنی و هرزگوین از اسرائیل حمایت نکرده و نمی‌کند.                                  

   https://www.aa.com.tr/fa/2243806


ملاحظه ی حوزه کارشناسی:
-با توجه به حملات گسترده رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع و مظلوم فلسطین که منجر به کشتار و زخمی شدن تعداد زیادی از زنان و کودکان این منطقه و همچنین به گسترش درگیری ها در کرانه غربی منجر شده، نگرانی های اروپایی ها را نیز برانگیخته است. البته در میان کشورهای اروپایی؛ آلمان همواره در کنار امریکایی ها از اقدامات اسرائیل حمایت کرده اند.
-رژیم اسرائیل که در این کارزار بدنبال رسمیت دادن و مشروعیت بخشیدن به اقدامات جنایتکارانه خود می باشد، همواره بر حقانیت خود و دفاع تمام قد ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر تاکید می کند که در اقدام اخیر نتانیاهو مبنی برانتشار تصویر پرچم کشورهای حامی این رژیم، با واکنش مقامات رسمی جمهوری بوسنی و هرزگوین مواجه شده است. 
علاوه بر وزیر خارجه این کشور، «حسین کاوازوویچ» رئیس العلماء و ریاست جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین نیز در بیانیه ای اعلام کرد: من به عنوان نماینده علمای جامعه اسلامی در بوسنی و هرزگوین، حملات نیروهای اسرائیلی به مومنان در مسجد الاقصی در شهر قدس شریف را که از ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد، شدیدا محکوم می‌کنم.
-البته این واکنش ها در میان مقامات بوسنی مسبوق به سابقه است، چرا که در گذشته نیز چنین اقداماتی از سوی اسرائیلی را بر علیه مردم غزه محکوم کرده بودند. در سال 2014 م، 'باقر عزت بگوویچ' رییس جمهوری بوسنی و هرزگوین، سفیر غیر مقیم رژیم صهیونیستی در بوسنی را  به حضور نپذیرفت چرا که حملات اسرائیل در آن دوره به کشته شدن بیش از هزار نفر در نوار غزه شده بود. 
-در سال های اخیر اسرائیلی ها در منطقه بالکان، خصوصا برای یونان (طرح اقتصادی بالکان کوشر) و بوسنی برنامه های ویژه ای را در نظر داشته اند که برقراری "پروازهای ارزان قیمت از اسرائیل به بوسنی در راستای تحقق همین اهداف بوده است. با این خط هوایی بسیار اقتصادی، یهودیان صهیونیست به راحتی می‌توانند با جستجو در اینترنت این پروازها را رزرو کرده و به سرزمین‌های اشغالی سفر کنند و همین امر سبب حضور هر چه بیشتر اسرائیلی‌ها در این بخش از منطقه ی بالکان خواهد بود. 

سعید هاشمی

کارشناس توسعه روابط فرهنگی بوسنی و هرزگوین
 

کد خبر 5988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =