همسر رئیس جمهور ترکیه: در زمینه دیپلماسی غذا می توانیم رکوردهای جدیدی خلق کنیم

در مراسم رونمایی از این کتاب که در موزه شیشه و بلور استانبول برگزار شد، خانم امینه اردوغان همسر رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی دیپلماسی غذا را یکی از مؤلفه های قدرت نرم هر کشور توصیف کرد و افزود: غذاهای ترکی با دارا بودن ویژگیهایی چون سالم، سنتی و بدون ضایعات در میان غذاهای جهان از جایگاه نخست برخوردار است. وی افزود: اگر ما به این قدرت ایمان داشته باشیم و با هم همکاری کنیم، می توانیم رکوردهای جدیدی را در زمینه دیپلماسی غذا بر جای بگذاریم.

وی با اشاره به انتشار کتاب آشپزی ترکی با دستورهای قدیمی، که در آن دستور پخت سنتی هزاران ساله غذا در منطقه آناتولی با ویژگیهای سالم و بدون دور ریز بودن را برای اولین بار در اختیار جهانیان قرار میدهد، انتشار آن را بسیار لذت بخش توصیف کرد. وی از وزارت فرهنگ و گردشگری به عنوان مجری این پروژه و آژانس توسعه گردشگری ترکیه به عنوان حامی پروژه و همه کسانی که در تهیه این اثر برجسته با انجام یک کار دقیق باعث شدند که فرهنگ غنی آشپزی ترکی جایگاه شایسته خود را پیدا کند، تشکر کرد.

امینه اردوغان با اشاره به اینکه دیپلماسی غذا در سالهای اخیر جای خود را در میان همه فرهنگها باز کرده و غذاهای ملی به عنوان قدرت نرم جوامع مطرح شده است، تأکید کرد: غذا شناسی، به نیروی محرکه گردشگری تبدیل شده است و در عرصه بین الملل از دو جهت مورد توجه قرار می گیرد: تصویرسازی از یک ملت و تبدیل شدن به یک برند تجاری.

همچنین محمد نوری ارسوی وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز که در مراسم رونمایی از این کتاب حضور داشت طی سخنانی اظهار داشت: این کتاب به زودی به بسیاری از زبانهای مختلف جهان ترجمه خواهد شد. وی با بیان اینکه کتاب "غذاهای ترکی با دستورهای قدیمی" دارای این ویژگی است که جامع ترین و واقع بینانه ترین اثری است که تا به امروز در مورد غذاهای ترکی منتشر شده است، افزود: تمرکز مؤلفان کتاب تنها بر روی دستور پخت غذاها نیست بلکه تمرکز بر فرهنگ ترکی نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تلاش ما این است که همچون سایر عرصه های گردشگری، در زمینه دیپلماسی غذا نیز با انجام تبلیغات موثر، توجه گردشگری جهان را به این منطقه جلب کنیم. امیدواریم که در راستای این هدف، رونمایی از کتاب "غذاهای ترکی با دستورهای قدیمی" مفید واقع شود. از همه کسانی که در این کار سهیم بوده اند، به ویژه سرکار خانم اردوغان که از هیچ حمایتی از ما دریغ نکردند، تشکر کنم.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه همچنین از قصد این وزارتخانه برای اعلام تاریخ ۲۱ تا ۲۷ مه به عنوان هفته غذاهای ترکی خبر داد.

منبع: مطبوعات و سایت خبری ترکیه

ترجمه و تلخیص: واحد ترجمه و پژوهش رایزنی فرهنگی

کد خبر 8183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =