در رسانه های بین المللی همیشه موضوعات مربوط به ایران مطرح بوده اند اما اخیرا شدت آن بیشتر شده است.

روزنامه آزادی،  چاپ چیتاگونگ، 5 فوریه: ایران یکی از  مورد بحث ترین کشور جهان است. اخیرا مسائلی مانند ترور ژنرال ایرانی، قاسم سلیمانی، توسط آمریکا و حمله انتقام جویانه ایران به پایگاه آمریکایی در عراق، موضوع ایران را مجددا در سطح جهان مطرح نمودند. در رسانه های بین المللی همیشه موضوعات مربوط به ایران مطرح بوده اند اما اخیرا شدت آن بیشتر شده است.

ایرانِ امروز، در مرکز تمدن فارس(Persia) باستانی بزرگ قرار دارد. 11 فوریه روز ملی این کشور است. در چنین روزی انقلاب اسلامی با سرنگون کردن رژیم شاه به پیروزی رسیده بود. انقلابی که امام خمینی آن را رهبری نمود. ایشان در سال 1979 به میهن خود بازگشتند. ایران از کشور شاهنشاهی به جمهوری اسلامی تغییر حالت داد.

سفارت ایران در داکا هر سال به مناسبت روز ملی جشن می گیرد. من چندین بار در این مراسم شرکت کرده ام م. من به کشورهای ایران و ترکیه سفر کرده ام . لذا در مورد این دو کشور مقاله ها و کتابها ی زیادی نوشته ام و ارتباطی بین من و سفارتخانه های آن کشورها ایجاد شده است.

در واقع ایران یک کشور متمدن است. می شود گفت در زمانهای قدیم ایران و روم با تقسیم کردن جهان، بر کل این گیتی حکومت می کردند. بین این دو حاکم جنگ هم زیاد اتفاق می افتاده. یکی از مناطقی که بر محوریت آنها جنگ می شد، شام بود. شامی که خواستگاه انبیای الهی است. شام در آن زمان، فلسطین (مناطق اشغالی توسط اسراییل)، لبنان، سوریه، قسمت شرقی مصر، قسمت غربی عراق، قسمت شمالی ترکیه و قسمت شمالی اردن امروزی را شامل می شد. در جنگ جهانی اول در اثر شکست عثمانی از دست آلمان باعث شد شام تکه تکه شود. با وجود آن، خود شام از بین نرفته و امروز کشور سوریه را شام می نامند.

پس از سرنگونی حکومت شاهنشاهی در سال 1979 و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری  امام خمینی، ایران به سیستم جمهوری اسلامی روی آورد. امام خمینی قدرت را در اختیار نگرفت و تا آخر عمر یک زندگی عادی و معمولی را سپری کرد. مردم ایران هم از او یاد گرفتند تا تجمل گرا نباشند. ملت ایران یک ملت زحمت کش است.

کشورهای غربی برای مهار کردن ایران از دستیابی به سلاح های هسته ای با این کشور قرارداد هسته ای امضاء کردند. اما دونالد ترامپ پس از دست گرفتن حکومت آمریکا، این کشور را از این قرارداد بیرون کشید. اخیرا آمریکا قهرمان ملی ایران، قاسم سلیمانی را ترور کرد و ایران هم انتقام آن را از آمریکا گرفت. لذا از حمله انتقام جویانه ایران، ترامپ احساس خطر کرد.

ایران را می شود با مشکلات مواجه ساخت,  اما نمی توان آن کشور را سرنگون کرد. یک اعلام از طرف ایران کشورهای غربی را نگران کرده است. آن اعلام این است که در صورت آغاز جنگ ایران در عرض 24 ساعت اسراییل را با خاک یکسان خواهد کرد. علاوه بر آن آمریکا در کشورهای همسایه ایران پایگاه نظامی دارد. لذا آمریکا به این راحتی با ایران جنگ نمی کند.

ایران به هیچ کشور دیگر وابسته نیست. جنگنده، ناوگان جنگی، هواپیمای کوچک، قطار، اتوبوس، کامیون، خودرو و غیره خودش می سازد. غیر از نفت محصولات کشاورزی زیاد دارد. مردم ایران در تمام زمینه ها فعال هستند. زنان در کنار مردان در توسعه کشور نقش ایفا می کنند. قبل از انقلاب در جامعه ایران بی بند و باری رایج بود اما اکنون زنان ایران محجبه هستند و در عین حال فعالیت آنان نسبت به قبل از انقلاب چندین برابر شده است. آنها برای انجام دادن کارهای خانه کارگر زن (سرونت ) ندارند. کودکان خود را یا به مهد کودک می گذارند یا به محل کار می برند. شکی نیست که به خاطر تحریمهای غرب، اقتصاد ایران با چالش روبرو است اما با وجود آن ملت ایران مهار شدنی نیست.

ایران مانند ما نیروی کار صادر نمی کند. مانند غربی ها از این لحاظ واردات هم ندارد. 70 میلیون جمعیت تمام کارهای کشور را خود انجام می دهند. در ایران شاید مانند ژاپن قطار گلوله ای نیست اما قطار سریع زیاد دارد. در ایران قطارهایی هستند با کیفیت پنج ستاره.

از لحاظ نظافت، ایرانی ها حرف ندارند. هیچ جا شما لکه ای از کثافت و آلودگی پیدا نمی کنید. آنها چایی بدون شیر می نوشند و به جای آب، چایی زیاد می خورند.

البته مردم ایران با آنکه شیعه هستند، به نویسندگان، شاعران، فیلسوفان، پزشکان و ستاره شناسان اهل سنت احترام ویژه ای قایل هستند. فردوسی، فرید الدین عطار، شیخ سعدی (ره)، حافظ شیرازی، ابن سینا از بزرگانی هستند که در جامعه ایران مورد احترام قرار می گیرند و جایگاه ویژه ای دارند.

در واقع تعداد کل شیعیان در جهان شاید 100 الی 120 میلیون می شود. به نظر من آنها نباید  از لحاظ مذهبی فاصله خود را  با سنی ها بیشتر کنند بلکه باید در کنار یک میلیارد و 250 میلیون سنی همزیستی کنند. این امر برای امت اسلامی اهمیت زیادی دارد. چند روز پیش من با سفیر جدید ایران محمد رضا نفر دیدار داشته ام. ایشان هم در این باره با من هم نظر بودند. ایشان گفتند: شیعه و سنی باید منافع مشترک خود را اهمیت دهند و بین خودشان اتحاد ایجاد کنند.

من قبلا ذکر می کردم که بین تفکرات شیعه و سنی اختلافهای بزرگی وجود دارد. اما دو عمل شیعیان من را تحت تاثیر قرار داد.

 یک- هیچ رهبر جهان اسلام نتوانست مانند امام خمینی علیه مرتد سلمان رشدی قاطعانه موضع گیری کند. امام خمینی به خاطر بی ادبی رشدی در شان پیامبر اکرم (ص) حکم اعدام برای او صادر کردند. امام خمینی در گذشتند اما حکم ایشان به قوت خود باقی است. لذا رشدی تا آخر عمر خود نخواهد توانست در ملاء عام ظاهر شود.

دو- من تاکنون سه بار به ایران سفر کرده ام. به شهرهای بزرگ آن کشور رفته ام. در مراسم بزرگ شرکت داشته ام. در این مراسم اگر کسی نام نبی اکرم (ص) ذکر کند، همه باهم با صدای بلند صلوات می فرستند. صلوات آنها نیز به این صورت است: « اللهم صل علی محمد وعلی آل محمد». سخنران در سخن خود هر چند بار نام پیامبر را ذکر کند، بدون استثنا همه باهم صلوات می فرستند.

11 فوریه روز ملی ایران است. من برای ایران بهترینها را آرزو می کنم./

نویسنده: احمد الاسلام چودری، محقق و مقاله نویس.

کد خبر 945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =