دکتر عبدالمومن، وزیر امور خارجه گفت: «سازمان ملل هر کاری لازم باشد برای روهینگیا انجام می دهد. با این حال، نقطه قوت سازمان ملل متحد پنج عضو دائمی شورای امنیت هستند، آنها "کدخداهای فضول" هستند. اگر یکی از آنها مخالفت کند، سازمان ملل نمی تواند کاری انجام دهد. در نتیجه، مشکل روهینگیا و همچنین مشکل فلسطین هنوز حل نشده است.

روزنامه شاماکال، چاپ داکا، ۲۴ اکتوبر: دکتر عبدالمومن، وزیر امور خارجه گفت: «سازمان ملل هر کاری لازم باشد برای روهینگیا انجام می دهد. با این حال، نقطه قوت سازمان ملل متحد پنج عضو دائمی شورای امنیت هستند، آنها "کدخداهای فضول" هستند. اگر یکی از آنها مخالفت کند، سازمان ملل نمی تواند کاری انجام دهد. در نتیجه، مشکل روهینگیا و همچنین مشکل فلسطین هنوز حل نشده است.
وی این سخنان را در مراسمی در باشگاه ملی مطبوعات به مناسبت روز سازمان ملل متحد در روز یکشنبه بیان کرد. این روز با کمک مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل متحد در داکا برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه سازمان ملل از خود هیچ قدرتی ندارد، گفت: "سازمان ملل از خود قدرتی ندارد، قدرت آن قدرتی است که از کشورهای اعضای دائم دریافت می کند - به همین دلیل ما معطل مانده ایم." مومن با ابراز امیدواری از مهربانی چین و روسیه در آینده گفت: "امیدواریم کسانی که این مشکل را معلق نگه داشته اند به ویژه روسیه و چین در آینده مهربانتر شوند. اگر آنها مهربان باشند اوضاع عوض می شود. امیدواریم این اتفاق بیفتد.» 
او گفت: «سازمان ملل متحد هنوز جهانی نشده است. اگرچه هر کشوری می تواند در مجمع عمومی یک رای بدهد، اما تمام کارها در دست ۵ فضول در شورای امنیت است. این وضعیت باید تغییر کند. سازمان ملل باید مشارکت بیشتری داشته باشد و این نهاد باید تقویت شود. این باید بلندگوی تمام کشورهای جهان باشد، نه بلندگوی چند کشور./ 

کد خبر 9634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =