مقامات دانشگاه داکا تصمیم دارند از سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۲، تعداد پذیرش دانش آموز را از ۷۰۰۰ نفر به ۶۰۰۰ نفر کاهش دهند. مقامات مدعی هستند که این ابتکار برای ایجاد آموزش عالی بر اساس نیازها و مهارت ها انجام می شود. مدتی است که انتقاداتی مبنی بر عدم تطابق تعداد صندلی ها [ظرفیت دانشجویان] با زیرساخت های دانشگاه داکا مطرح شده است.

روزنامه پروتام آلو، چاپ داکا، ۱۵ ژانویه:

مقامات دانشگاه داکا تصمیم دارند از سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۲، تعداد پذیرش دانش آموز را از ۷۰۰۰ نفر به ۶۰۰۰ نفر کاهش دهند. مقامات مدعی هستند که این ابتکار برای ایجاد آموزش عالی بر اساس نیازها و مهارت ها انجام می شود. مدتی است که انتقاداتی مبنی بر عدم تطابق تعداد صندلی ها [ظرفیت دانشجویان] با زیرساخت های دانشگاه داکا مطرح شده است.
 
فشار دانشجویان مازاد بر ظرفیت از محل خوابگاه های دانشجویی گرفته تا امکانات کتابخانه، کلاس های درس و حمل و نقل وجود دارد. این وضعیت در دو دهه اخیر به دلیل توسعه بی رویه ادارات و موسسات جدید و عدم افزایش زیرساخت ها به همان نسبت ایجاد شده است. مقامات دانشگاه یک "طرح جامع فیزیکی" را برای بهبود زیرساخت ها آماده کرده اند. 
اخیراً، دیپو مونی، وزیر آموزش و پرورش از مقامات دانشگاه خواست تا قبل از طرح جامع فیزیکی، یک «طرح جامع دانشگاهی» تهیه کنند. پس از آن بود که مقامات دانشگاه داکا به فکر کاهش تعداد کرسی‌ها افتادند. جلسه فوق‌العاده هیات رئیسه دانشگاه روز چهارشنبه به منظور بررسی موضوع تغییر تعداد صندلی‌های دانشگاه با توجه به ظرفیت دانشگاه و نیازهای ملی و بین‌المللی به منظور ارتقای کیفیت آموزشی و ایجاد مهارت‌های کافی برگزار شد. این جلسه به ریاست محمد اختر الزمان، رییس دانشگاه و با حضور محمد صمد، معاون اداری و مقصود کمال، معاون آموزشی و همچنین با حضور روسای دانشکده ها برگزار شد.
در بیانیه ای که در پایان این جلسه از سوی روابط عمومی دانشگاه منتشر شد، آمده است: در این جلسه درخواست ها و پیشنهادات گروه ها، موسسات و دانشکده ها بررسی و در خصوص تعداد منطقی کرسی های پذیرش پیشنهاداتی ارائه شد. این پیشنهاد برای تصویب به جلسه بعدی شورای علمی دانشگاه ارائه خواهد شد. پذیرش دانشجویان بر اساس تعداد صندلی های تعیین شده مجدد از سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۲ انجام خواهد شد.
چند صندلی کاهش می یابد؟
ASM مقصود کمال، معاون آموزشی دانشگاه داکا می گوید که به منظور مقابله با چالش های انقلاب صنعتی چهارم، ابتکاری برای کاهش تعداد کرسی ها برای کاهش بیکاری با تاکید بر ضرورت آموزش لازم انجام شده است. او به پروتام آلو گفت: «در سالهای گذشته بیش از هفت هزار دانشجو پذیرفته می شده اند، اما این تعداد دانشجو دیگر پذیرش نمی شوند. از این پس، در هر سال تحصیلی کمی بیش از شش هزار دانشجو پذیرفته می شوند. امروز این موضوع را با روسای دانشکده ها در میان گذاشتیم. این موضوع در آینده بیشتر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.» مقصود کمال گفت: دانشگاه داکا آموزش عالی را بر اساس نیاز ارائه خواهد کرد. برای اینکه دانش‌آموزان در رشته‌ای که می‌خواهند تحصیل کنند مهارت پیدا کنند، باید امکانات را بیشتر کرد. ما تعداد دانش آموزان را بر اساس اندازه کلاسهای درس یا نسبت به نیاز دانشجویان در سطح بین المللی تعیین خواهیم کرد. در گروه هایی که نیاز بیشتری دارند تعداد دانشجویان باید افزایش یابند و در گروه هایی که نیاز کمتری دارند باید تعداد دانشجویان کاهش یابند.
در حال حاضر دانشگاه داکا دارای ۶۳ گروه تحت ۱۳ دانشکده است. علاوه بر این، ۱۳ موسسه تخصصی در این دانشگاه وجود دارد. از طریق آزمون پذیرش آخرین سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۱، ۷۱۴۸ دانشجو فرصت پذیرش در این بخش ها و موسسات دانشگاه داکا را پیدا کرده اند./

ملاحظه: 
خبر کاهش صندلی های دانشگاه داکا در اکثر روزنامه ها منتشر شده است. اما بیشترین پردازش خبر نسبت به این موضوع در روزنامه پروتام الو چاپ شده است که اینجا ترجمه شد. در هیچ یک از این خبرها اشاره ای به اینکه گروه هایی مانند اردو، فارسی، پالی و سانسکریت حذف شود، دیده نشد. اما یکنفر در یکی از نشریه های آن لاین با عنوان بنگلا تریبون و با سوء استفاده از فضای مطرح شده برای کاهش پذیرش تعداد دانشجویان ؛ پیشنهاد حذف رشته هایی از جمله رشته های زبان اردو , فارسی و سانسکریت را مطرح نموده است که اگر چه هیچ بازتاب خبری گسترده ای نیافته است اما از چشم این نمایندگی دور نمانده و به ترجمه آن نیز پرداخته ایم که در ادامه می آید.  
●مقاله : نه تنها کرسی های دانشگاه داکا، بلکه گروه ها نیز باید کاهش یابد  نوشته "قابل سعدی"
تارنمای بنگلا تریبون، منتشر شده از داکا، ۹ ژانویه: اخیراً طرحی برای کاهش تعداد صندلی های پذیرش دانشجو در دانشگاه داکا، بالاترین موسسه آموزشی در کشور مطرح شده است. به ویژه در مراسم افتتاحیه جشن صد سالگی دانشگاه در اول دسامبر، دیپو مونی، وزیر آموزش و پرورش از مسئولان دانشگاه خواست تا قبل از طرح جامع زیرساخت، یک طرح جامع آکادمیک تهیه کنند. به دستور وی، مسئولان به فکر کاهش تعداد کرسی ها افتادند.
بسیاری از طرفداران آموزش و پرورش، مربیان، دانش‌آموزان، معلمان و حتی دانش آموزان مشتاق به پذیرش، به حمایت و مخالفت این موضوع اظهار نظر کردند. شکی نیست که دلایل کاهش تعداد کرسی ها در تحلیل نظرات بسیار منطقی است. شاید این فکر تازه نباشد، اما به دلایل مختلف طرح این اصلاحات تاکنون عملی نشده است. زیرا بسیاری از دانشجویان سطح عالی دانشگاه داکا ممکن است این طرح اصلاحی را نپذیرند. بسیاری از تشکل های دانشجویی با گرایش چپ و بسیاری از معلمان این گرایش، از این پس شروع به مخالفت با این موضوع خواهند کرد.
 
قابل سعدی، نویسنده این مقاله
من بیش از یک دهه پیش با این دیدگاه آشنا شدم. به عنوان بخشی از درس دپارتمان، در کار تحقیقاتی میدانی با یکی از استادان فقید گروهم صحبت می کردم (به نظر من مناسب نیست نامش را ذکر کنم چراکه در قید حیات نیست). به استاد محترم عرض کردم که زمانی در کشور ما زبان اردو-فارسی مهم بود، اما اکنون دیگر مد نیست. به همین ترتیب ضرورت عملی زبان پالی، سانسکریت در حال کاهش است. علاوه بر این، اینها در ابتدا با گروه های دیگر ادغام بودند. مخصوصا اردو و فارسی در یک گروه بودند و سانسکریت با بنگلا در یک گروه ادغام بودند. بعدها با آنکه تقاضا برای این گروه ها افزایش نیافته است اما به دلایلی خاص آنها را جدا کردند. حالا با ادغام آنها می توان دوباره تعداد کرسی ها را نصف کرد. اما استاد من هم مثل کارشناسان امروزی با شنیدن طرح من گفت که راه آموزش عالی مسدود می شود و مرا توبیخ کرد که چرا چنین فکری می کنم. اما من نتوانستم برای او توضیح دهم که اگر کیفیت آموزش عالی بالا نرود، چه اتفاقی می‌افتد. 
اما با وجود اینکه دیر شده، بحث در این مورد دوباره شروع شده است. اما سئوال این است که آیا کاهش هزار صندلی تضمینی برای کیفیت آموزشی است؟ جایی که سال به سال گروه های ناشناس جدید وارد دانشگاه می شود، در ده سال آینده هزار صندلی جدید به این گروه ها اضافه می شود و به تعداد قبلی باز می گردد. در ابتدا با تعداد کمی صندلی شروع می شود، اما در عرض چند سال دو برابر می شود. در این صورت هزار صندلی دیگر اضافه خواهد شد. سپس ممکن است تمرکز بر کاهش تعداد صندلی‌ها در گروه های قدیمی باشد تا به گروه های جدید فضا داده شود، اما آموزش با کیفیتی که در مورد آن صحبت می‌شود یک فریب باقی خواهد ماند. 
بسیاری به دنبال مقایسه بین دانشگاه داکا و سایر دانشگاه‌های جهان به عنوان استدلالی در پشت این موضوع خواهند بود و از سخاوتمندی آموزش جهانی صحبت خواهند کرد، اما هیچ‌کس نمی‌خواهد بپذیرد که زیرساختها آن قابلیت را ندارند. اکنون با وجود ثبات سیاسی، در خوابگاه های دانشگاه داکا ۱۰-۱۵ نفر در یک اتاق اقامت دارند، در حالی که قرار بود ۴ نفر در یک اتاق اقامت داشته باشند. 
در کتابخانه ها هم همین وضعیت وجود دارد. بارها در گزارش های مختلف رسانه ها از اینگونه حادثه گزارش شده است که در اتاق مطالعه کتابخانه هنوز دعواهای روزانه برای گرفتن صندلی فقط برای مطالعه کتاب وجود دارد، که ممکن است مضحک به نظر برسد، اما در مقایسه با سایر دانشگاه های جهان، پیام غم انگیز یا شرم آور را دریافت می کنیم. اما بدون توجه به ظرفیت فعلی اسکان دانشگاه، وسعت فضای آموزشی ، امکانات آزمایشگاهی و نسبت استاد به دانشجو و امکانات پژوهشی، برخی از گروه‌ها به‌طور برنامه‌ریزی نشده افتتاح و دانشجو در آن‌ها پذیرش شدهاند و در برخی موارد این روند همچنان ادامه دارد. بنابراین، کاهش تعداد صندلی های پذیرش دانشجو تنها راه حل برای حفظ کیفیت دانشگاه داکا نیست، بلکه باید به ابعاد دیگری نیز نگاه کرد. در غیر این صورت، من فکر می کنم دانشگاه داکا شهرت و افتخارات باقی مانده خود را نیز از دست خواهد داد./
توضیح : 
موضوع افت کیفیت آموزش در نظام آموزش عالی بنگلادش موضوعی است که از مدتها پیش خصوصا با تعطیلی دانشگاهها ( همزمان با شیوع گسترده کرونا ) و غیرحضوری شدن سیستم آموزش دانشگاهی در این کشور, به محافل رسانه ای و مطبوعاتی این کشور نیز رسیده است. 
بر طبق آخرین خبرها راهکار کاهش جذب تعداد دانشجو از سال آینده تحصیلی و انجام برخی اصلاحات آکادمیک و زیرساختی از جمله مهم ترین راهکارهایی بوده است که به ذهن مسئولین آموزش عالی این کشور رسیده است. و موضوع حذف برخی گروهها نظیر گروه های زبان فارسی و اردو و سانسکریت اصلا در دستور دولت نیست و اگر خبرهایی هم پراکنده به گوش می رسد اصلا محل اعتنا نبوده و نیست.  

کد خبر 10562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =