آمریکا از مقامات بوسنی خواست دست از سخنان تفرقه‌افکن بردارند

یک مقام دولت بایدن از سران کشور بوسنی و هرزگوین خواست دست از اعمال و گفتار تفرقه‌افکن بردارند.

به نقل از رویترز، سامانتا پاور- رییس آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا از رهبران قومی و رقیب در بوسنی خواست که لفاظی‌های تفرقه افکنانه‌ای را که اقتصاد و آینده این کشور بی‌ثبات را تهدید می‌کند کنار بگذارند. وی هشدار داد واشنگتن آماده است تا تحریم‌های بیشتری علیه کسانی که مانع ثبات بوشنی می شوند اعمال کند.
در بدترین بحران سیاسی بوسنی بعد از جنگ در دهه ۹۰ میلادی، صرب‌ها مانع تصمیم‌گیری در نهادهای ملی شدند و روند خروج از نیروهای مسلح دولتی، سیستم مالیاتی و قوه قضاییه را آغاز کردند. این موضوع باعث ایجاد یک بحران سیاسی و اجتماعی در بوسنی شده که بسیاری از فعالان و سیاستمداران داخلی و خارجی نسبت به آینده آن هشدار می‌دهند.
حالا سامانتا پاور که کشورش – آمریکا- ابتکار صلح دیتون را برای اتمام جنگ بوسنی به کار گرفت در سارایوو به مقامات این کشور در مورد ادامه تنش‌های سیاسی و فرقه‌ای هشدار داد و گفت آمریکا اوضاع بوسنی را به دقت زیر نظر دارد.
این مقام آمریکایی از مسئولان بوسنیایی خواسته با اعمال و رفتارشان به ۲۶ سال صلح و ثبات در این کشور بالکان پایان ندهند. پاور به طور خاص به عضو صرب شورای سه نفره ریاست جمهوری بوسنی- دودیک- اشاره کرد و او را به ایجاد تنش در فضای سیاسی کشور متهم نمود.
گفتنی است توافقنامه صلح دیتون با میانجیگری ایالات متحده در سال ۱۹۹۵ به جنگ بوسنی پایان داد و این کشور را به دو منطقه خودمختار تقسیم کرد، جمهوری صربهای ارتدوکس تحت تسلط صربها و یک فدراسیون تحت سلطه کرواتهای کاتولیک و بوسنیایی های مسلمان. این دو منطقه از طریق یک دولت مرکزی ضعیف به هم مرتبط هستند. حالا صرب‌ها می‌گویند حقوقشان تامین نشده و قصد دارند از ساختار سیاسی بوسنی خارج شوند.

توضیح:
-هر چه زمان می گذرد، ابراز نگرانی و اضطراب سایر دولت ها به اقدامات مقامات صرب بوسنی در راستای جدایی از نهادهای رسمی این جمهوری و همچنین استقلال کامل از بوشنیاک ها و کروات ها، بیشتر می شود.
-بوسنیایی ها به ایالات متحده به عنوان منجی خود به جهت پایان دادن به جنگ دهه نود میلادی می نگرند، چرا که سرانجام توافق دیتون و تلاش های انجام گرفته برای اختتام کشتار و نسل کشی های آن روزگار را در گرو حضور و میانجیگری امریکایی ها می دانند!!! و بعد از اتمام جنگ تا کنون هم امریکایی ها نقش فعال و تاثیرگذار در منطقه ی بالکان و خصوصا سرزمین بوسنی داشته اند.
-بنظر می رسد: این علاقمندی و شاید حساسیت در دوران ریاست جمهوری جو بایدن افزایش یافته است، چرا که وی سابقه حضور، فعالیت و همچنین اشراف زیادی بر مسائل منطقه ی بالکان و خصوصا مسائل یوگسلاوی سابق داشته و دارد!!!
-میلوراد دودیک، رهبر صرب های بوسنی که در این پیام نیز مورد خطاب مقام امریکایی مذکور بوده است، از پیش تر هم مورد غضب و خشم دولتمردان امریکا بوده است و در سال های گذشته مورد تحریم های ایالات متحده قرار گرفته است، گذشته از اقدامات نژاد پرستانه و جدایی طلبانه دودیک، گمان می رود: نزدیکی او به شخص ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و همچنین گرایش اقتصادی زیاد اخیر صرب ها به دولت چین، بیش از پیش مقامات امریکایی را به شخص دودیک حساس کرده است.

سعید هاشمی

کارشناس بوسنی

۲ بهمن ۱۴۰۰

کد خبر 10623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =