گرگوری دبلیو میکس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که بنگلادش و ایالات متحده روابط عالی دارند. ما هیچ تحریمی علیه کشور بنگلادش اعمال نمی کنیم. ما همچنان با دولت و مردم بنگلادش کار می کنیم.

روزنامه نیو اج، چاپ داکا، ۱۴ فوریه: گرگوری دبلیو میکس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که بنگلادش و ایالات متحده روابط عالی دارند. ما هیچ تحریمی علیه کشور بنگلادش اعمال نمی کنیم. ما همچنان با دولت و مردم بنگلادش کار می کنیم.
  میکس گفت: «تحریم‌ها فقط علیه برخی افراد در یک سازمان اعمال شد، نه کل سازمان. ما در حال بررسی وضعیت آنجا هستیم.» نماینده کنگره آمریکا گفت: "گروهی از افراد که در داخل و خارج بنگلادش منافع شخصی را دنبال می کنند، به شدت در حال لابی گری برای اعمال تحریم ها علیه مقامات و سیاستمداران بیشتری هستند. اما ما به قول آنها عمل نمی کنیم. ما پس از بررسی و مرتب کردن همه چیز، اقدامات درست را انجام خواهیم داد./
[در بنگلادش در هفته های اخیر شایعه ای در حال گسترش بود که آمریکا به تدریج می خواهد دولت بنگلادش و در واقع کشور بنگلادش را تحریم کند. احزاب سیاسی در اینجا برای رسیدن به قدرت یا ماندن در قدرت، در آمریکا لابیستها را استخدام می کنند و از این کارها انجام می دهند.] 
مقاله: نباید در مقابل فشارهای آمریکا سر خم کرد   نوشته عبد الغفار چودری
روزنامه جوگانتار، چاپ داکا، ۱۳ فوریه: من در دوراهی هستم. دوستان من در بنگلادش که به شدت ضد آمریکایی بودند، اکنون همه آنها فکر می کنند که شیخ حسینه باید سر خود را در برابر تهدید ایالات متحده خم کند. به نظر من نباید سرش را خم کند. من می دانم که اکثر مردم کشور از حاکمیت حکومت حسینه، به ویژه زنان و جامعه اقلیت، راضی نیستند. من به وطن پرستی شیخ حسینه شکی ندارم. اما او اکنون تنهاست. اکثر اطرافیان او از غارتگران هستند. به همین دلیل است که شیخ حسینه نمی تواند کشور را آنطور که می خواهد اداره کند. من هم به شدت از دولت به خاطر وضعیت فعلی کشور انتقاد کرده ام. اما وقتی حمله ای به بنیاد بنگلادش صورت می گیرد، نه دولت، چاره ای جز مقاومت در برابر آن نداریم.
RAB در بنگلادش برای سرکوب تروریسم ایجاد شد. RAB با موفقیت آن وحشت را سرکوب کرده است. اما بعدها درست است که آنها به فعالیت هایی خارج از اختیار خود پرداختند. درست است که دولت باید افراط و تفریط برخی از اعضای RAB را کنترل می کرد. اینطور نیست که دولت اصلا کنترل نکرده باشد. افسران RAB که در قتل معروف هفت نفر در نارایانگنج دخیل بودند مجازات شدند. اما ادعاهای مقامات آمریکایی در مورد جنایات RAB صحت ندارد. حتی در زمان حکومت بی ان پی-جماعت اسلامی، کشتارهای فراقانونی در کشور جریان داشت. رهبران مخالف کشته شده اند. حمله هولناک با نارنجک جنگی به تجمع عمومی شیخ حسینه در روز روشن در ۲۱ اوت ۲۰۰۴ یک رویداد غیر قابل باور بود. در آن زمان، آمریکا ادعای شکنجه علیه بشریت در بنگلادش را مطرح نکرد. اینکه امروز آمریکا ناگهان دوستدار حقوق بشر در بنگلادش شده، دلیل آن چیست؟ جواب ساده است. هدف ایالات متحده در دوران گسترش اقتصادی چین در آسیا، جلوگیری از دوستی بنگلادش با چین و اجرای طرح ایجاد پایگاه های نظامی در نقاط مختلف بنگلادش داشت. آنها به بنگلادش از برنامه هایی در این زمینه اطلاع داده اند. این فشار به این دلیل است که بنگلادش تاکنون این موارد را قبول نکرده است.
با دیدن رفتار بنگلادش، به نظر می رسد که بسیاری از افراد تحت فشار آمریکا نرم تر می شوند. دوستان چپ در داکا نیز می گویند که در بحران کنونی بنگلادش باید با آمریکا به سازش برسد. جایگزین این سازش نزدیک شدن به چین است. اما عواقب آن وحشتناک تر خواهد بود. زیرا چین با کمک های اقتصادی سعی در خرید کشورهای کوچک دارد. امروز (جمعه) عبدالمومن، وزیر امور خارجه با لطف خود با من تماس تلفنی برقرار کرده بود. در صحبت با او متوجه شدم که تجارت ما با چین بسیار اندک است. آیا آنهایی که از این هیولای چینی بنگلادش را می ترسانند، در چنگال تبلیغات آمریکا نیافتاده اند؟
جمع آوری کمک های مالی برای مبارزات انتخاباتی سناتورها یا نمایندگان کنگره آمریکا غیرقانونی نیست. به نظر می رسد که بی ان پی-جماعت [ائتلاف مخالف دولت بنگلادش] تعدادی از نمایندگان کنگره و سناتورها را برای این فرصت خریداری کرده است. دولت حسینه از این موضوع بی خبر بود. اکنون می بیند که بی ان پی در زمین بازی نشسته و گل خود را زده است. در این شرایط، هر چقدر هم که مخالف دولت کنونی عوامی لیگ باشیم، راهی جز این وجود ندارد که روی مسئله حاکمیت کشور در کنار این دولت بایستیم. هر فرد وطن پرست کشور باید امروز در مقابل توطئه آمریکا بایستد. آمریکا در سال ۱۹۷۱ با در کنار بودن پاکستان، با استقلال بنگلادش مخالفت کرده است. آنها [آمریکا] در توطئه کشتن بانگاباندو و خانواده اش شرکت داشته اند. یک دولت نظامی [منظور پس از قتل بانگاباندو در سال ۱۹۷۵] را بر سر بنگلادش تحمیل کرده است. امروز او دوباره در کسوت انسان دوستانه به کمک توطئه ضد بنگلادش بر آمده است. 
دولت حسینه باید بدون تسلیم شدن در برابر تهدیدات ایالات متحده موضع قاطعانه ای اتخاذ کند. کسانی که فکر می کنند اتخاذ این موضع سخت ممکن است کمک های اقتصادی را قطع کند و بنگلادش را فلج کند، در حال تماشای مارهای روی طناب هستند. ایالات متحده نیز منافع خاص خود را در کمک به بنگلادش دارد. لذا از ترس از دست دادن این منافغ آمریکا  نمی‌تواند موضع سختی در برابر دولت حسینه اتخاذ کند. از طرفی پای آمریکا هم اکنون در اوکراین گیر کرده است. آمریکا در آنجا می خواست اروپا را به طرف جنگ سوق دهد. اما کشورهای قدرتمند اروپا مانند آلمان، فرانسه و غیره حاضر به جنگ با روسیه نیستند. از سوی دیگر روسیه موقعیت خود را تقویت کرده است. رئیس جمهور پوتین در حال رایزنی با رئیس جمهور چین است. رئیس جمهور چین گفته است در صورت حمله به روسیه ساکت نخواهد ماند. در گذشته، ایالات متحده با دامن زدن به تنش بین چین و روسیه، برای نابودی این دو کشور نقشه کشیده بود. پرزیدنت بایدن هیچ شانسی برای استفاده از استراتژی گذشته ندارد. دولت بایدن می داند که اگر چین و روسیه متحد شوند، هیچ شانسی برای پیروزی ناتو در جنگ اوکراین وجود ندارد. وقتی ایالات متحده گرفتار مشکل اوکراین است، نادیده گرفتن فشارهای آمریکا برای بنگلادش بسیار آسان تر است.
شیخ حسینه رهبر ماهری است. او می داند که چگونه امنیت کشور را در برابر فشارهای چین و آمریکا حفظ کند. او باید RAB را کنترل کند. او باید از شخصیت خود برای استقرار یک حکومت خوب در کشور با حذف چاپلوسها از اطراف خود استفاده کند. در آن صورت او مجبور نخواهد بود از ترس هیولاهای خارجی راه رفتن به سمت جلو را متوقف کند./ 
نویسنده: روزنامه نگار و نویسنده بنگلادشی مقیم لندن
توضیح : 
مدتی است که فشارهای حقوق بشری آمریکا به دولت بنگلادش به بهانه نقض حقوق بشر توسط چند نفر از افسران پلیس ضد تروریسم بنگلادش موسوم به RAB  افزایش پیدا نموده است. 
در این خصوص تحلیل دولت عوامی لیگ بنگلادش این است که این فشارها با لابی افرادی از حزب مخالف (BNP ) در آمریکا صورت می پذیرد. و پیشنهادشان به دولت خانم شیخ حسینه این است که دولت هم باید لابی من های قوی ای را در آمریکا به خدمت بگیرد تا این فشارهای حقوق بشری از روی دولت خانم شیخ حسینه برداشته شود . 
تحلیل دومی نیز در بنگلادش مطرح است مبنی بر اینکه دلیل فشارهای حقوق بشری آمریکا بهانه ای است برای اینکه بنگلادش به سمت سیاستهای اقتصادی چین و اروپا نرود و بازار ۱۸۰ میلیونی خویش را در اختیار شرکتهای آمریکایی قراردهد.
لازم به ذکر است که بنگلادش با هدف توسعه تجارت با اروپا و چین در حال برنامه ریزی های اساسی و تهیه زیرساختهای لازم و تجهیز بنادر مهم خویش همچون بندر چیتاگونگ است .  

کد خبر 11355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =