دو استاد دانشگاه داکا به مدت سه سال از کلیه فعالیت های مربوط به امتحان عزل شده اند زیرا ادعاهای بی نظمی در نتیجه آزمون دپارتمان ثابت شد.

روزنامه پروتام آلو، چاپ داکا، ۲۷ فوریه: دو استاد دانشگاه داکا به مدت سه سال از کلیه فعالیت های مربوط به امتحان عزل شده اند زیرا ادعاهای بی نظمی در نتیجه آزمون دپارتمان ثابت شد. این اطلاعات در بخشنامه ای به امضای بهلول حق چاودری، کنترل کننده امتحانات دانشگاه در روز دوشنبه ارائه شد. استادان عزل شده عبارت اند از دکتر محمد بهاءالدین، رئیس فعلی گروه زبان و ادبیات فارسی و دکتر محمد عبد الصبور خان از همان گروه.
مقامات دانشگاه ادعا می کنند که اتهامات   علیه آنها در تحقیقات دو مرحله ای ثابت شده است. با این حال، یکی از معلمان عزل شده، در تحقیقات، از "خصومت شخصی" شکایت کرد.
 بالاترین انجمن سیاست گذاری دانشگاه، سندیکا، اخیراً تصمیم به عزل آنها گرفت. در روز دوشنبه از دفتر کنترل امتحانات دانشگاه نامه ای به این دو معلم ارسال شده و این تصمیم  به آنها ابلاغ شده است. محمد بهاءالدین مدعی شد که آنها به دلیل خطای مکانیکی در تولید نتایج، اشتباه غیرعمدی مرتکب شده اند. روز بعد از اعلام نتایج، خودشان متوجه اشتباه شده اند و آن را اصلاح کرده اند. با وجود این، ابومحمد دلوار حسین، رئیس دانشکده هنر، از این موضوع برای خصومت شخصی سو استفاده کرده است. با این حال، پروفسور دلوار می‌گوید هیچ مسئله‌ای از «خصومت شخصی» وجود ندارد. 
در تحقیقات «پروتام آلو» مشخص شده است که در سال ۲۰۱۷ در امتحانات ترم ششم سال سوم گروه زبان و ادبیات فارسی محمد عبد الصبورخان، رئیس کمیته و محمد بهاءالدین عضو کمیته بود. پس از انتشار نتایج همان آزمون در سال ۲۰۱۸، بخشی از دانشجویان با ادعای عدم تطابق نتایج، خواستار بررسی مجدد نتایج شدند. لذا مقامات دانشگاه کمیته ای تحقیقاتی را به ریاست محمد رحمت الله، رئیس دانشکده حقوق تشکیل دادند. تحقیقات نشان داد که پروفسور صبورخان و پروفسور بهاءالدین به دلیل کینه شخصی، نمرات ۱۱ دانشجو را در چهار درس کم و زیاد کردند. 
مقامات دانشگاه بعداً کمیته دیگری را برای بررسی بیشتر این اتهامات تشکیل دادند. ابومحمد دلوار حسین، رئیس وقت دانشکده هنر رئیس این کمیته شد. این کمیته نیز پس از به دست آوردن شواهد ادعا، نتایج کمیته قبلی را تایید کرد. بعداً هیئت انضباطی دانشگاه با تایید این نتیجه توصیه کرد این دو استاد برای سه سال از تمام فعالیتهای امتحانی عزل شوند. وقتی این موضوع در جلسه ماه گذشته سندیکا مطرح شد، سندیکا با توصیه هیات انضباطی موافقت کرد. سپس نامه ای از دفتر کنترل امتحانات ارسال شد تا موضوع به دو معلم اطلاع داده شود. در این نامه همچنین خواسته شده است که مبلغ مخارج آن امتحانات به خزانه دانشگاه بازگردانده شود.
جنجال پیرامون تحقیقات
استادان عزل شده محمد بهاءالدین و محمد عبد الصبورخان و ابومحمد دلوار حسین، رئیس دانشکده هنر، هر سه هوادار سیاست "گروه آبی"، یک سازمان استادان طرفدار حزب حاکم لیگ عوامی در دانشگاه داکا هستند. محمد بهاءالدین به روزنامه پروتام آلو گفت «ما هیچ تخلف و بی نظمی نکرده ایم. اتفاقی که افتاده این است که یک خطای مکانیکی ناخواسته باعث شده قبل از اینکه کسی چیزی بگوید، خودمان متوجه و اصلاح کنیم. اگر کینه شخصی داشتیم، این کار را نمی کردیم. اما ابوالکلام سرکار، رئیس وقت بخش ما حامی سیاست مخالف ما بود. وی نامه ای ناشناس در این خصوص به اداره کنترل امتحانات ارسال کرد. من برای تمام گفته هایم مدرک دارم که به کمیته تحقیقات نیز داده ام. اما با کمال تعجب، اطلاعات و اظهارات ما مورد توجه قرار نگرفت.»
استاد ابوالکلام سرکار، رئیس وقت گروه زبان و ادبیات فارسی، از حامیان «گروه سفید» یعنی انجمن استادان طرفدار حزب بی ان پی BNP است. او در پاسخ به سوالی درباره اتهاماتی که محمد بهاءالدین علیه او مطرح کرده است، به پروتام الو گفت: «من عضو کمیته امتحانات نیستم و نتایج را ارائه نکردم. در نتیجه دلیلی برای دادن نامه های ناشناس وجود ندارد. این کار ارتباطی با من ندارد. پس از آنکه در نتایج مرحله سوم (دو بار اصلاح شده) نیز اشتباه وجود داشت، اداره کنترل امتحانات درخواست کرده است که دو تن از استادان این بخش را به عنوان جدول نویس تعیین کند. بنابر این طبق دستور مسئولین دانشگاه من و پروفسور طارق ضیاء الرحمن از طریق کنترل کننده امتحانات مجدداً نتایج را اعلام کردیم. پس من چیزی در مورد آن نمی دانم. استادان گروه آبی در کمیته بررسی موضوع بودند. اینکه من بخاطر آنکه از گروه سفید هستم به من اشاره می شود، عادلانه نیست.»
بهاءالدین شکایت کرد: «من از کارهای مختلف استاد ابومحمد دلوار حسین انتقاد کرده ام که وی انتظارات رئیس دانشکده هنر را برآورده نمی کند. من ناکامی های او را در تریبون حزبی در روند معرفی رئیس بعدی دانشکده هنر برجسته کرده ام. لذا واضح است که او نتیجه تحقیقات را علیه ما از روی خصومت شخصی داده است. در این امر به ما ظلم شده و ما خواستار تحقیقات مجدد هستیم.
ابومحمد دلوار حسین در باره ادعای بهاءالدین گفت که کینه شخصی نسبت به بهاءالدین ندارد. این اتهامات در دو مرحله تحقیقات ثابت شده است. او به پروتام الو گفت: من و او از گروه های متفاوتی هستیم. او حداقل ۱۰ سال از من کوچکتر است در نتیجه من به هیچ وجه رقابتی با او ندارم. دلوار در جواب سئوال نسبت به اینکه شواهد یا اظهارات بهاءالدین در تحقیقات مورد توجه قرار نگرفتند، گفت: «نتایج یک آزمون فقط یک بار جدول بندی می شود. آنها دو بار این کار را انجام داده اند. حتی بار سوم نیز توسط طرف ثالث انجام شد و معلوم شد که  این یک مشکل مکانیکی نیست. من گزارش تحقیق را بر اساس شواهد و مصاحبه های ذینفع ارائه کرده ام حال اگر شکایتی باشد ایشان (بهاءالدین و صبورخان) می توانند به مراجع بالاتر دانشگاه مراجعه کنند. آن راه باز است.»/

کد خبر 11497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =