مجمع عمومی سازمان ملل روز ۱۱ جولای را به عنوان روز یادبود نسل کشی سربرنیتسا اعلام خواهد کرد.

پیشنهادی برای اعلام ۱۱ جولای به عنوان روز جهانی یادبود و بزرگداشت نسل کشی سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵، به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه می شود.

تصویب طرح قطعنامه نیاز به حمایت اکثریت ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل دارد و هیچ گزینه ای برای وتوی آن برای هیچ یک از کشورها وجود ندارد.

این قطعنامه ۱۱ جولای را به عنوان روز جهانی یادآوری و بزرگداشت نسل کشی سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ در نظر گرفته است و همه سازمان ها را تشویق می کند تا این روز را  گرامی بدارند.

علاوه بر اعلام ۱۱ ژوئیه به عنوان روز جهانی یادبود و بزرگداشت نسل‌کشی سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵، این قطعنامه بدون هیچ گونه قید و شرطی هرگونه انکار نسل‌کشی را محکوم می‌کند و از کشورهای عضو می‌خواهد اقداماتی را برای کاهش چنین پویایی‌هایی از جمله توسعه برنامه‌های آموزشی برای آموزش نسل‌های آینده برای جلوگیری از بروز نسل کشی های دیگر انجام دهند.

این سازمان همه کشورهای عضو، سازمان‌های سیستم سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی مرتبط و همچنین سازمان‌های جامعه مدنی را تشویق می‌کند تا روز جهانی سربرنیتسا ، از جمله بزرگداشت‌ها و فعالیت‌های ویژه به یاد قربانیان نسل‌کشی سربرنیتسا را گرامی بدارند .

این قطعنامه بر اهمیت تکمیل فرآیند یافتن و شناسایی قربانیان باقی‌مانده نسل‌کشی و تدفین آبرومندانه تاکید می‌کند و همچنین خواستار ادامه پیگرد قانونی همه کسانی است که مسئول این نسل‌کشی هستند. این سازمان از همه کشورها می خواهد که مطابق با کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی عمل کنند تا اطمینان حاصل شود که رویدادهایی مانند حوادث سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ تکرار نمی شوند.

در نهایت، از دبیرکل می‌خواهد که توجه همه کشورهای عضو، سازمان‌های ملل متحد و سازمان‌های جامعه مدنی را با توجه به این قطعنامه جلب کند.

این قطعنامه به قطعنامه های شورای امنیت مبنی بر اعلام سربرنیتسا به عنوان منطقه امن در سال ۱۹۹۳، تأسیس دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق و ایجاد مکانیسم بین المللی برای دادگاه های جنایی و احکام نسل کشی علیه  ملادیچ و غیره اشاره دارد.

لازم به ذکر است یادبود نسل کشی سربرنیتسا هرساله در روز ۱۱ جولای در شهر سربرنیتسا با حضور مردم و مقامات دولتی و نمایندگان سایر کشورها برگزار می شود. همچنین راهپیمایی مارش میرا در مسیر فرار بازماندگان آن فاجعه از روزهای ۸ تا ۱۰ جولای برگزار می گردد.

نکته قابل توجه در این یادبود آن است که این مراسم هرساله رنگ و بوی سیاسی تری به خود می گیرد و به نظر می رسد به محلی برای رقابت و بسط حضور قدرت های بزرگ تبدیل شده است. چنانچه طبق گزارش ها، حضور کشورهایی همچون ایالات متحده، انگلستان، رژیم صهیونیستی، ترکیه و غیره هرساله پررنگ تر شده است.

هفته گذشته هیئت پارلمانی انگلستان به همراه سفیر این کشور از مرکز یادبود سربرنیتسا بازدید کردند. همچنین با حمایت دولت انگلستان، نمایشگاه «رد پای کسانی که عبور نکردند» در مرکز یادبود سربرنیتسا برگزار شد.

برخی سازمان های ایالات متحده نیز طبق روال هرساله مبالغی را جهت اجرای برخی پروژه های یادبود نسل کشی مسلمانان اختصاص دادند. این درحالی است که موسسه USAID حضور پررنگی را در پیش و هنگام راهپیمایی مارش میرا دارد.

همانطور که پیشتر در گزارش " حرکت رژیم صهیونیستی بر شکاف‌های قومی در بالکان» نیز مفصلا اشاره شد، این رژیم به بهانه زنده نگه داشتن یاد نسل‌کشی‌ها در سطح جهان، تاکید ویژه‌ای بر اختلافات قومی و وقایع تاریخی در بالکان و خصوصا نسل کشی رخ داده در فاجعه سربرنیتسا دارد. در ماه فوریه گذشته، مرکز یادبود سربرنیتسا با همکاری رژیم صهیونیستی، روز بین‌المللی یادبود هولوکاست را به شکلی نمادین به یاد  شش میلیون یهودی کشته شده در هولوکاست گرامی داشت.

در طرف مقابل، هفته گذشته «دیمیتری روگوزین» رئیس آژانس فضایی روسیه در توئیتی گفت: «امیدوارم «رادوان کاراجیچ» و «راتکو ملادیچ»، دو قهرمان مردم صرب آزاد شوند».

همچنین از سه سال پیش جمهوری صربسکا، کمیسیونی را به ریاست یک مورخ و پژوهشگر یهودی هولوکاست تشکیل داده است تا نسبت به گزارش پیشین از جنایت رخ داده در سربرنیتسا بازنگری کند و ضمن انجام پژوهش‌های جدید، جنایات احتمالی در قبال صرب‌ها را نیز در آن بگنجاند.

بنظر می رسد سیاسی شدن موضوع و دخالت قدرت های بیگانه می تواند پیام مظلومیت مسلمانان کشته شده در این نسل کشی و حمایت دولت های غربی از این رخداد تاریخی را به حاشیه ببرد.

منبع: سایت کلیکس

۱۴۰۱/۴/۳

کد خبر 12746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =