حمل پر سر وصدای پرچم مجاهدین در مراسم عروسی در بوسنی و هرزگوین

یکی از سنت های فرهنگی بوسنی و هرزگوین، حمل پرچم گروه های قومی در خودروهای کاروان های عروسی است که همراه با بوق زدن جلب توجه می کنند. بوشنیاک ها اغلب پرچم بوسنی و هرزگوین یا پرچم جامعه اسلامی و کروات ها و صرب ها نیز هرکدام پرچم خاص خود را حمل می کنند.

اخیرا انتشار تصاویری از حمل پرچم مجاهدین در خودروها در فضای مجازی پرحاشیه شده و مشخصا صفحه فیسبوک فاطمیر علیسپاهیچ[۱] فعال اجتماعی، نویسنده و نمایشنامه نویس بوسنیائی با ۳۳ هزار دنبال کننده به این موضوع پرداخته است. حدود ۹۰۰ نظر ارائه شده در زیر این پست که در تایید یا رد این اقدام بوده اند نشان از حساسیت این موضوع برای مردم بوسنی و هرزگوین دارد.

عروسی مجاهدین

ما از جامعه اسلامی می‌خواهیم که آشکارا از بوسنیایی‌ها درخواست کند که از پرچم‌های جامعه اسلامی در عروسی‌ها و به‌ویژه از پرچم‌های دارای نمادهای مجاهدین و جنگ استفاده نکنند.

  زیرا اسلام زمانی که خود را خارج از چارچوب دینی می بیند، به خطر می افتد و بوسنیایی ها آسیب می بینند.

  جامعه اسلامی موظف است اسلام را از سازش و سوء استفاده حفظ کند.

این تصاویر مجاهدین توسط خبرنگاران در بوسنی مرکزی ثبت شده و مطمئناً به فرهنگ همزیستی و مدارا کمک نمی کند.

مروری بر نظرات ارائه شده:

در نظرات ارائه شده، برخی از مردم از حمل این پرچم توسط عروس و داماد حمایت کردند، در حالی که برخی دیگر معتقد بوده اند که این اقدام توسط مزدوران شستشوی مغزی شده انجام شده و برای بوسنیایی ها تحریک آمیز بوده و نظر رادوان کاراجیچ (رهبر صرب ها در دوره جنگ دهه ۹۰) را تأیید کردند که در سال ۱۹۹۰ گفت مسلمانان در بوسنی خواهان تروریسم و ​​یک دولت ۱۰۰٪ اسلامی هستند.

در حالی که برخی اظهار نظر کرده اند که این پرچم اسلام است و ماه و ستاره (پرچم جامعه اسلامی بوسنی) هیچ ربطی به اسلام ندارد. جالب توجه است که برخی از افرادی که نظر داده اند به رغم صرب بودن اما اظهار داشته اند که حمل پرچم یا نشان یک موضوع شخصی است و در این تصاویر تهدید یا خطرآفرینی برای دیگران را مشاهده نمی کنند. برخی دیگر عنوان می کنند که این پرچم عربستان سعودی است و تنها تفاوت آن در رنگ پرچم است و در مقابل برخی گفته اند این پرچم توحید است.

افرادی نیز اظهار داشته اند چرا به حمل پرچم چتنیک ها و اوستاشا ها اعتراض نمی کنید؟

ملاحظه:

سرمایه گذاری کشورهای عربی در بوسنی و هرزگوین در سال های اخیر بسیار شدت گرفته و هم اکنون بخش مهمی از توسعه شهری (احداث امکانات رفاهی و مراکز خرید) و همچنین توسعه اقتصادی (حوزه گردشگری) بوسنی و هرزگوین با سرمایه گذاری کشورهای عربی انجام می شود. به دنبال آن تاسیس مراکز دینی، پرورش طلاب علوم دینی و استقرار آن ها در مساجد از دیگر اهداف ایشان است. بسیاری معتقدند اگرچه نسل فعلی مدیران جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین، افرادی محافظ کار و به نوعی معتدل هستند، اما با سرمایه گذاری های انجام شده و پرورش نیروی صورت گرفته در چند دهه گذشته، نسل آینده امامان جامعه اسلامی، افرادی رادیکال تر خواهند بود.

در مناطقی از شهر سارایوو حضور چهره هایی با آرایش خاص ریش و چهره و زنان برقع زده کاملا مشهود است که هم از بومی های بوسنی بوده و هم چهره های مهاجر در بین آن ها دیده می شود. این موضوع با شروع فصل تعطیلات و حضور گردشگران عرب بسیار تقویت شده است.

در عین حال گرایش به اسلام سلفی در مناطق روستایی و برخی دیگر از شهرها همچون شهر زنیتسا بسیار مشهود تر است.

https://www.facebook.com/defterhefte

 

[۱] فاطمیر علیسپاهیچ در ۹ نوامبر ۱۹۶۶ در توزلا به دنیا آمد. او در رشته ادبیات در دانشکده فلسفه سارایوو فارغ التحصیل شد و در آنجا تحصیلات تکمیلی خود را در رشته علوم ادبی و تاریخی به پایان رساند. وی نویسنده ۱۴ کتاب و چهار متن نمایشی است. او تنظیم کننده ده ها کتاب و نشریه است. او نویسنده متون روزنامه نگاری و همچنین تعداد زیادی مقاله علمی و تخصصی است. او برای شعر (جایزه ماک دیزدار، ۱۹۸۹)، نثر جایزه (Oslobođenje، ۱۹۹۰؛ صدا، ۱۹۹۱) و روزنامه نگاری (جوایز سالانه ۱۹۹۱ و ۱۹۹۳) را دریافت کرده است و از بنیانگذاران چندین سازمان غیردولتی است.

کد خبر 12749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =