موزه سارایوو سال گذشته را با نوآوری جشن گرفت

تعداد بازدیدکنندگان امسال، در تمامی شعب موزه نسبت به دو سال گذشته که به دلیل وضعیت اپیدمیولوژیک موزه سارایوو، کاهش قابل توجه بازدید گردشگران را ثبت کرده بود، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

سرویس مطبوعاتی موزه سارایوو به FENA گفت: اگر سال 2022 را با سال 2019 مقایسه کنید، شاخص های آماری نشان می دهد که این رقم تقریبا سالانه حدود 40 هزار بازدید کننده است. گردشگران خارجی کمی بیش از نیمی از این تعداد را تشکیل می دهند و بیشتر از کشورهای همسایه کرواسی، صربستان، مونته نگرو و همچنین از اسلوونی، اتریش، آلمان، ایتالیا، سوئد، فرانسه و سایر کشورها آمده اند.

موزه سارایوو، مؤسسه اصلی موزه در کانتون سارایوو است که از طریق پنج شعبه موزه خود: - خانه Svrzo، خانه Despić، موزه یهودیان بوسنی و هرزگوین و موزه سارایوو 1878-1918، فعالیت های موزه شناسی، تحقیقاتی، نمایشگاهی و تبلیغاتی را ایجاد، سازماندهی و انجام می دهد.

«گردشگران خارجی بیشترین علاقه را به موزه یهودیان و موزه «سارایوو 1919-1878» نشان می‌دهند، زیرا ترور سارایوو در سال 1914، سارایوو را بر روی نقشه جهان نشان می‌دهد، و همچنین اخراج یهودیان سفاردی از اسپانیا که به این مکان پناه می‌بردند. پایتخت بوسنی و هرزگوین، در آن زمان غربی ترین مرکز شهری امپراتوری عثمانی بود.

 با اظهار نظر در مورد دستاوردها، تأکید دارد که کل سال در موزه، با نوآوری های برنامه ای و فناوری که آنها معرفی کردند، مشخص شد.

متولیان مؤسسه چندین گام موزه داری را به سوی شیوه ای مدرن برای ارتباط با مردم تدارک دیده اند. بهترین نمونه پروژه کاملاً آماده شده علمی-پژوهشی در انسان شناسی فرهنگی «فرهنگ مدنی سارایوو» است که کاملا مجازی سازی شده است، به طوری که نمایشگاه و ضبط ویدیویی داستان های منتشر نشده درباره خانواده های سارایوو از طریق فناوری جدید با وضوح سه بعدی قابل مشاهده است، در محوطه موزه یهود و در سایت موزه در ابتدای سال آینده.

وقتی صحبت از بازدید سازمان یافته دانش آموزان از موزه سارایوو به میان می آید، آنها اشاره می کنند که این موسسه هم به عنوان محل آموزش و هم به عنوان یک فضای خلاقانه و آموزشی برای کارگاه های مختلف، نمایشگاه ها و تعاملی پذیرای دانش آموزان ابتدایی و دبیرستانی است.

موزه با دانشگاه سارایوو تفاهم نامه همکاری منعقد کرده است و ورود دانشجویان به تمامی شعبه ها رایگان است و همچنین پاسخگوی تمامی درخواست های دانشجویی خود در قالب سوالات خاص، اطلاعات برای کارهای تحقیقاتی و سایر درخواست ها هستند.

برنامه ریزی موزه سارایوو برای سال آینده انجام شده است، اما اجرای کامل آن به عوامل خارجی و داخلی بستگی دارد. از سوی موسسه، تقویت امکانات زیربنایی و تجمیع تمامی پتانسیل های پرسنلی به منظور مشارکت در جامعه اجتماعی را مهم می دانند.

ما امیدواریم که بتوانیم پست های لازم را در اختیار داشته باشیم و از این طریق، این نهاد را که حامل و نگهبان تاریخ، میراث و هویت سارایوو و شهروندان آن است، را تثبیت کنیم. این طرح چند کاره است و شامل کار موضوعی بر روی مجموعه ها و ارائه اشیاء در قالب نمایشگاهی بی سابقه است.

با همکاری وزارت فرهنگ و ورزش کانتون سارایوو و موسسه حفاظت از میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی کانتونی، ما روی بازسازی و نگهداری سرمایه گذاری خانه های Svrzo و Despić کار خواهیم کرد.

نماینده ی مطبوعاتی موزه تاکید کرد: در سال آینده، ما همچنین دهمین شماره جشن سالانه مجله مشهور موزه خود "پیوست هایی برای مطالعه تاریخ سارایوو" را منتشر خواهیم کرد.

January 9, 2023

https://sarajevotimes.com/museum-of-sarajevo-marked-last-year-with-innovations/

ملاحظه کارشناسی:

بر اساس آمارهای رسمی انتشار یافته اخیر، تعداد گردشگران خارجی و بازدید کنندگان از ابنیه تاریخی و موزه های مختلف در بوسنی و هرزگوین و خصووصا شهر سارایوو افزایش یافته است که این موضوع در مورد افزایش تعداد گردشگران با اقامت شبانه در سارایوو در تعطیلات سال نو میلادی نیز مشهود بوده است.

توجه و دقت نظر مسئولان محلی و همچنین استفاده از ظرفیت های مادی و معنوی کشورهای دیگر برای مرمت، بازسازی و احیای موزه های این کشور موضوع قابل توجهی در بخش فرهنگ و هنر و ارتقای سطح آموزش و فرهنگ و همچنین فعالیت مطلوب در عرصه ی اقتصاد فرهنگ بشمار می رود.

اشاره ی گزارش به ترور آرشیدوک فردیناند، ولیعهد اتریش-مجارستان در شهر سارایوو- سال 1914 میلادی به عنوان نقطه عطفی در تاریخ که بهانه ای شد، برای آغاز جنگ جهانی اول که در آن میلیون ها انسان کشته و آواره شدند. لذا اشاره تاریخی ست به اهمیت شهر سارایوو در تاریخ سازی و نقش آن در بحران های منطقه ای و جنگ های ریشه دار تاریخی قومی و نژادی در منطقه ی بالکان که وسعت تاثیر آن جهانی بوده و هست!

ایجاد تسهیلات برای اقشار فرهنگی و خصوصا دانشجویان جامعه به عنوان آیندگان نخبه ی کشور برای استفاده ی رایگان از این فضاهای مطلوب علمی و آموزشی از نکات مثبت سیاست های این مراکز قلمداد می شود.

سعید هاشمی

کارشناس بوسنی و هرزگوین

کد خبر 14259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =