موسسه یونس امره بنیاد فرهنگی و دولتی ترکیه است و در بوسنی و هرزگوین فعالیت خود را از ۱۷ اکتبر ۲۰۰۹ آغاز کرد.

موسسه یونس امره بنیاد فرهنگی و دولتی ترکیه است و در بوسنی و هرزگوین فعالیت خود را از ۱۷ اکتبر ۲۰۰۹ آغاز کرد. در آن زمان اولین مرکز فرهنگی در سارایوو افتتاح شد. شعبه این موسسه در سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین شامل دو دفتر اداری و ساختمان اصلی نمایشگاهی است که هر دو ساختمان به فاصله کم با یکدیگر در مرکز شهر سارایوو قرار دارند. دفتر اداری این موسسه در ساختمان بزرگی دایر است که سایر موسسات و نهادهای ترکی همچون زراعت بانک، آناتولی و ... در آن نیز فعال هستند. ساختمان ۵ طبقه نمایشگاهی و مرکز آموزشی موسسه نیز در همان نزدیکی و در یکی از شلوغ ترین معابر شهر در کنار موسسه مطالعات بوشنیاک و روبروی کلیسای جامع قرار دارد و ساختمانی چند طبقه و نوساز را تشکیل می دهد.

دفتر نمایشگاهی و مرکز آموزش

دفاتر اداری موسسه

این مؤسسه بعدا مراکز خود را در شهرهای فوینیتسا و موستار نیز دایر نمود.

ساختمان مؤسسه در شهر فوینیتسا

ساختمان مؤسسه در شهر موستار

آموزش زبان ترکی

از زمان تأسیس، مؤسسه یونس امره فعالیتهای زیادی را هم در زمینه آموزش زبان ترکی و هم در زمینه های فرهنگ و هنر در  انجام داده است. دانش آموزان مختلفی در دوره های زبان ترکی در مراکز فرهنگی موسسه یونس امره در شهرهای بوسنی و هرزگوین شرکت کرده و با گذراندن آزمون زبان ترکی، گواهینامه پایان دوره دریافت می کنند.

دوره های آموزشی برای کودکان، باشگاه های محاوره و کارگاه های ترجمه نیز از دیگر برنامه های آموزشی زبان ترکی در این موسسه به حساب می آیند. موفق ترین دانش آموزان در دوره های زبان ترکی در مراکز بوسنی، می توانند در مدرسه تابستانی زبان ترکیه شرکت کنند که هرساله در ماه جولای در آن کشور برگزار می شود. هم اکنون ثبت نام در دوره آنلاین زبان ترکی در حال انجام است. این دوره از ۵ مه ۲۰۲۰ آغاز می شود ، ۹ هفته به طول می انجامد و ۵۰ مارک (حدود ۲۵ یورو) هزینه دارد.

شعب مؤسسه یونس امره با شخصیت های برجسته برنامه نشست ها، کنفرانس ها و سمپوزیوم هایی در حوزه فرهنگ نیز برگزار می کند. اکران فیلم های ترکی در سالن سینمای موسسه، انتشار کتاب، برگزاری تئاترها، کنسرت های موسیقی، مسابقات ورزشی و نمایشگاه های فرهنگی و .. از جمله سایر فعالیت های متنوع این موسسه در شهرهای مختلف کشور بوسنی و هرزگوین می باشند.

پروژه "انتخاب من ترکی است"

این پروژه از سال تحصیلی ۲۰۱۱/۲۰۱۲ با امضای پروتکل با وزارت های آموزش و پرورش هر کانتون اجرا شده است. در سال اول اجرای این پروژه، ۱.۱۰۰ دانش آموز از کلاس ششم تا نهم زبان ترکی را به عنوان زبان خارجی در مدارس ابتدایی سراسر بوسنی و هرزگوین انتخاب کردند. تاکنون حدود ۱۵.۰۰۰ دانش آموز در طول تحصیل فرصت یادگیری زبان ترکی را داشته اند. به دانشجویانی که ترکی را انتخاب می کنند، در کل زمان تحصیلات خود، مجموعه کاملی از کتاب، کیف ها با وسایل مدرسه اهدا می شود و برای مدارس تابلوهای هوشمند، کمکهای فنی و کلاس های مدرن مجهز ارائه می دهد. همچنین پیش از آغاز هر سال تحصیلی سمینارهایی برای پیشرفت حرفه ای کارکنان بخش آموزش نیز برگزار می نماید.

از سوی دیگر و به عنوان عملی متقابل، یک پروژه یادگیری زبان بوسنیایی در ترکیه در حال اجرا است که به عنوان یک زبان خارجی اختیاری در مدارس تدریس می شود.

به عنوان بخشی از این پروژه، مسابقات فوتبال، والیبال و همچنین مسابقات مختلفی از جمله نقاشی، عکس سلفی، ضبط فیلم، تئاتر و نوشتن بهترین مقاله و ... برگزار می شوند.

به عنوان بخشی از این پروژه، حدود ۵.۰۰۰ دانش آموز و معلم از بوسنی و هرزگوین و جمهوری ترکیه فرصتی برای بازدید از مدارس کشور دیگر را خواهند داشت.

جشنواره کودک

جشنواره کودک برنامه نهایی فعالیت های سالانه است که در خلال پروژه "انتخاب من ترکی است" برگزار می شود و در آن مسابقات و فعالیتهای خارج از برنامه برای دانش آموزانی برگزار می شود که زبان ترکی یاد می گیرند. جشنواره کودک مطالب متنوع فرهنگی و هنری ارائه می دهد و میزبان تعدادی از افراد مشهور ترکیه و بوسنی و هرزگوین نیز است.

جشنواره کودک امسال در تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۲۰ ساعت ۴ بعدازظهر برگزار و از طریق شبکه های اجتماعی پخش می شود. در چارچوب جشنواره کودک در بوسنی و هرزگوین، موسسه یونس امره جشن روز کودک را برگزار می کند. در ترکیه ۲۳ آوریل به عنوان روز حاکمیت ملی و روز کودکان جشن گرفته می شود.

دوره های آموزشی نسخ خطی

موسسه یونس امره به عنوان بخشی از فعالیت های خود و با همکاری کتابخانه ملی ترکیه، پروژه ای را برای دیجیتالی کردن نسخه های خطی در کشورهای حوزه منطقه بالکان اجرا کرده است و از طریق برنامه آموزش ترمیم نسخ خطی، امکان آموزش متخصصان در این زمینه را فراهم کرده و کارگاه های مرمت و بازسازی را دایر نموده است.

سایر فعالیت ها

این موسسه بطور مرتب دوره های مختلفی را در زمینه های متنوع از آموزش و معرفی سازهای موسیقی گرفته تا دوره هایی در زمینه آموزش آشپزی، خوشنویسی، تذهیب، طلا سازی، ابر و باد، گلدوزی با سیم و ... را برگزار می کند. مثلا یکی از دوره هایی که در سال ۲۰۱۳ در مرکز فرهنگی یونس امره در فوینیتسا برگزار شده است، دوره آموزشی آشپزی سنتی ترکی است. 

 موسسه یونس امره در بوسنی و هرزگوین و فضای مجازی

این موسسه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز فعالیت سازماندهی شده و منظمی را دارد و بسیاری از برنامه هایی که در موسسه مرکزی یونس امره در شهر آنکارا انجام می شود را از طریق فضای مجازی به صورت زنده و یا آفلاین بازپخش می کند.

این موسسه علاوه بر داشتن سایت اصلی خود به آدرس http://saraybosna.yee.org.tr/ که البته گویا غیرفعال است، در فیسبوک[۱] ۱۵۳۸۶ عضو، در اینستاگرام[۲] ۲۲۹۰ عضو و در توییتر[۳] ۲۴۰۵ عضو دارد که البته بعضا تعداد لایک، کامنت، اشتراک گذاری و یا ریتوییت پستها خیلی با ارقام تعدا اعضا در این صفحات سنخیت ندارد. لیکن نکته جالب این که فاقد کانال یوتیوب است که طرفداران زیادی در بوسنی و هرزگوین دارد.

  

یونس امره و کرونا

موسسه یونس امره در زمان همه گیری ویروس کرونا،  اغلب فعالیت های خود را از طریق شبکه های اجتماعی انجام می دهد. با توجه به پست های موجود در صفحات فیس بوک این موسسه در سارایوو، موستار و فوینیتسا اینطور به نظر می رسد که مقدمات برگزاری هشتمین جشنواره کودک در حال انجام است.

جشنواره کودک که با حضور میهمانان مشهور از ترکیه و بوسنی و هرزگوین برگزار می شود و پیشتر نیز گفته شد در تاریخ ۳۰ می ۲۰۲۰ ساعت ۱۶:۰۰ بصورت زنده تحقق خواهد یافت. این مؤسسه ۲۳ می را به عنوان روز ملی استقلال و روز کودکان در صفحه فیس بوک خود ، با حضور وزیر آموزش ترکیه علامت گذاری کرد.

از شرایط جالب شرکت در این جشنواره این است افرادی که می خواهند در جشنواره شرکت کنند، باید پست مربوطه در صفحه فیسبوک را "لایک" کرده، سه نفر را در این نظر برچسب گذاری کنند و پست را در پروفایل خود به اشتراک بگذارند. موسسه، نتایج مسابقه نقاشی هشتمین جشنواره کودک با موضوع "جشنواره کودکان - ۲۳ می" را متعاقبا در صفحه فیسبوک خود اعلام می کند.

همچنین از دیگر فعالیتهای این موسسه در زمان کرونا این بود که در تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۲۰، در ساعت ۱۹ به وقت محلی، این موسسه از طریق توییتر و فیس بوک میزبان کمال سیار استاد روانشناس ترکیه ای بود.

کلوپ زبان ترکی

موسسه یونس امره سارایوو یک کلوپ مکالمه به زبان ترکی با مراکز این موسسه در اردن، بخارست و سومالی ترتیب داده است. در این کلوپ، دانشجویان کشورهای خود را به نمایش می گذارند و به همین روش سرگرم کننده بودند و فرصتی برای بهبود زبان ترکی خود داشتند.

عناوین پستهای اخیر این موسسه در صفحات خود در فضای مجازی در ماه آوریل

در تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۲۰ ، این موسسه کنسرت یک نوازنده اهل بوسنی و هرزگوین ، لطیف موچویچ خواننده محبوب کودکان را از طریق صفحه فیسبوک خود برگزار خواهد نمود.

 در تاریخ ۱۷ آوریل سال ۲۰۲۰ ، موسسه یونس امره برنامه ای به نام "خانه بمانید ، مناسب باشید" را برگزار کرد که در مورد ورزش صحبت می کرد. این برنامه با حضور وزیر ورزش و جوانان ترکیه به صورت زنده پخش شد.

 در ۱۴ آوریل سال ۲۰۲۰ ، این موسسه تئاتر کوچکی با عنوان "شما میهمان دارید" با بازیگر دختر ترکیه ای ایزابل دامل گوونیلیر پخش نمود.

در ۱۱ آوریل ۲۰۲۰ ، مؤسسه اولین کلاسهای آنلاین زبان ترکی را برگزار کرد.

در ۹ آوریل، این مؤسسه از طرفداران خود دعوت به تماشای کنسرتی کرد که با هدف حمایت از کارمندان بهداشت و با حضور وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه برگزار می شد.

همچنین در ۸ آوریل ۲۰۲۰  نیز در پستی مفصل اعلام کرد که یک هواپیمای ترکی با تجهیزات پزشکی بوسنی و هرزگوین در حال ورود به سارایوو برای اهدا کمکهای کشور ترکیه به بوسنی و هرزگوین در مسیر مبارزه با ویروس کرونا است.

کد خبر 1644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =