گوشه های فرهنگی ایالات متحده آمریکا در بوسنی و هرزگوین

گوشه های آمریکا کتابخانه های کوچکی به سبک آمریکایی هستند که برای کمک به افزایش درک متقابل بین کشور میزبان و ایالات متحده با در دسترس قرار دادن اطلاعات در مورد آمریکا در قالب های مختلف ایجاد شده اند.

مقدمه:

ایالات متحده آمریکا تمرکز ویژه ای بر توسعه فضاهای فرهنگی آمریکایی در بوسنی و هرزگوین دارد به نحوی که هم اکنون 10 گوشه آمریکایی در کنار تعداد زیادی از سازمان ها و نهادهای فرهنگی و انجمن های خیریه آمریکایی در بوسنی و هرزگوین مشغول به فعالیت هستند. این در حالی است که در کشور مجاور یعنی کرواسی با جمعیت بیشتر از بوسنی و هرزگوین و سطح رفاهی و اجتماعی بالاتر، تنها 5 گوشه آمریکایی فعال است و در کشور صربستان با 6.8 میلیون نفر جمعیت، 7 گوشه آمریکایی وجود دارد. این موضوع نشان از جایگاه بوسنی و هرزگوین در راهبردهای کلان دیپلماسی عمومی ایالات متحده در منطقه بالکان دارد.

در این جستار به معرفی گوشه های آمریکایی در بوسنی و هرزگوین، اهداف، امکانات و خدمات ارائه شده در این فضاها می پردازیم.

برای مطالعه بیشتر در خصوص اشکال مختلف فضاهای فرهنگی آمریکایی در کشورها اینجا کلیک کنید.

گوشه های آمریکایی:

گوشه های آمریکا کتابخانه های کوچکی به سبک آمریکایی هستند که برای کمک به افزایش درک متقابل بین کشور میزبان و ایالات متحده با در دسترس قرار دادن اطلاعات در مورد آمریکا در قالب های مختلف ایجاد شده اند.

گوشه‌های آمریکایی تمرکز خود را بر روی جوانان و فراهم آوردن امکان دسترسی ایشان به منابع ادبی و اینترنتی قرار می‌دهند. ایجاد دسترسی به منشورات با کیفیت و معتبر یکی از اهداف اصلی گوشه‌های آمریکایی است. گوشه‌های آمریکایی عموما در دانشگاه‌ها، دانشکده‌های زبان و کتابخانه‌های خارج از پایتخت کشور هدف واقع شده‌اند. تاسیس گوشه‌ آمریکایی منوط به امضای موافقتنامه بین بخش دیپلماسی عمومی یا امور فرهنگی سفارت با موسسه میزبان آن گوشه است. هم اکنون شبکه ای متشکل از بیش از 500 گوشه در 167 کشور جهان از طریق مشارکت بین وزارت امور خارجه ایالات متحده و سازمان های میزبان محلی در حال فعالیت است.

وجود یا عدم وجود مراکز و گوشه‌های آمریکایی در یک کشور به اهداف و راهبردهای دیپلماسی عمومی ایالات متحده در آن کشور خاص، توانمندی سفارتخانه مستقر در محل و جایگاه ایالات متحده در روابط خارجی آن کشور بستگی دارد. در کشورهایی که ایالات متحده یک شریک مهم تجاری است، معمولا مراکز آمریکایی در کنار گوشه‌های آمریکایی در خارج از پایتخت نیز فعال هستند.

گوشه های آمریکایی در بوسنی و هرزگوین:

در حال حاضر 10 گوشه آمریکایی در سرتاسر بوسنی و هرزگوین در شهرهای سارایوو، بانیالوکا، دوبوی، زنیتسا، توزلا، بیهاچ، موستار، تربینیه، برچو و بیلینا فعال است.هدف گوشه های آمریکایی گسترش دامنه اطلاعات در خصوص ایالات متحده، تاریخ، علم، فرهنگ، مردم، قانونگذاری، نظام سیاسی، تجارت و ... این کشور و مخاطب قرار دادن طیف گسترده ای از نخبگان و عموم مردم است.تمام گوشه های آمریکایی در بوسنی و هرزگوین بر اساس مفهوم اصلی مشارکت محلی ساخته شده اند. با حمایت مشترک سفارت ایالات متحده آمریکا در سارایوو و یک مؤسسه میزبان محلی، کتابخانه عمومی یا مرکز فرهنگی، گوشه‌های آمریکایی، درک متقابل بین بوسنی و هرزگوین و ایالات متحده را ترویج و تبادل فرهنگی و روابط دوستانه بین مردم دو کشور تقویت را می‌کنند.همه گوشه‌های امریکایی یک کتابدار حرفه‌ای دوزبانه دارند که کمک می‌کند اطلاعات لازم در مورد ایالات متحده در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. این گوشه ها در فضایی دوستانه و با دسترسی آسان، خدمات زیر را ارائه می دهند:

  • عضویت رایگان
  • دسترسی به بیش از 2500 کتاب، مجله و روزنامه انگلیسی زبان
  • دسترسی به رایانه و اینترنت
  • دسترسی به آخرین فناوری (آیپد، کتابخوان الکترونیکی، کنفرانس ویدئویی دیجیتال)
  • کیت های آمادگی آزمون (TOEFL، GRE، GMAT، SAT)
  • گزارش های دولتی ایالات متحده و سایر نشریات

رویدادهایی که در گوشه های آمریکایی برگزار می شود شامل:

  • نشست ها، کارگاه ها و سخنرانی های اندیشمندان برجسته آمریکایی
  • برپایی نمایشگاه
  • همایش های مدرسین زبان انگلیسی
  • آموزش زبان انگلیسی (ساعت مکالمه، گروه های بحث، باشگاه مناظره)
  • گوشه کودک (کارگاه، قصه گویی، مسابقه، سرگرمی)
  • باشگاه های کتابخوانی
  • نمایش فیلم
  • ارائه خدمات مشاوره تحصیلی

در ادامه به معرفی فعالیت های برخی گوشه های آمریکایی در بوسنی و هرزگوین می پردازیم:

گوشه آمریکایی بانیالوکا:

گوشه آمریکایی در بانیالوکا فضایی است که در آن کارگاه های آموزشی از ماه سپتامبر تا ژوئن با حداکثر تعداد شرکت کنندگان در تمام سنین برگزار می شود. در این مکان جوانان فرصت یادگیری و خواندن کتاب به زبان انگلیسی را دارند و پس از آن گواهینامه ای دریافت می کنند که می توان از آن برای درخواست کار استفاده کرد. گوشه آمریکایی در بانیالوکا 18 سال پیش در نتیجه همکاری بین کتابخانه دانشگاه ملی جمهوری صربسکا و سفارت آمریکا در بوسنی و هرزگوین تاسیس شد.این فضا به عنوان یک "فضای هوشمند" طراحی شده است که می توان همه چیز را متناسب با کارگاه هایی که برگزار می شود، تطبیق داد. این فضا شامل کتابخانه ای با کتاب های انگلیسی، آی پد، چاپگرهای سه بعدی و غیره است. همچنین، منابع زیادی برای کسب اطلاعات در مورد ایالات متحده آمریکا ارائه شده است. تمامی کارگاه ها و سمینارها رایگان بوده و محدودیت سنی برای شرکت کنندگان وجود ندارد.تقویم برگزاری کارگاه ها برای هر ماه متفاوت است. اکثر کارگاه ها تکرار نمی شوند و تنها کارگاهی که در طول سال تحصیلی پیوسته برگزار می شود، کارگاه زبان انگلیسی است.

گوشه های فرهنگی ایالات متحده آمریکا در بوسنی و هرزگوین

در این گوشه کارگاه های STEM (علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات) ارائه می شود که ماه به ماه متفاوت است، و همچنین کارگاه های دیگر در زمینه های مختلف مانند کارآفرینی، اقتصاد، راهنمایی شغلی برای دانش آموزان دبیرستانی، کسب و کار آنلاین، تغذیه، برنامه های داوطلبانه، و مانند آن. در طول یک ماه، حدود 1000 تا 1200 نفر از گوشه آمریکایی در بانیالوکا بازدید می کنند.

گوشه آمریکایی توزلا:

گوشه آمریکایی توزلا اطلاعاتی در خصوص ایالات متحده، تاریخ، علم، فرهنگ، مردم، قانونگذاری، سیستم سیاسی، تجارت را ارائه می دهد. در این گوشه کتاب، مجلات، روزنامه، دی وی دی، دسترسی به اینترنت، کامپیوتر، دسترسی به کتاب های الکترونیکی ، کیت های آمادگی آزمون ... کارگاه های STEAM، کارگاه های مهارت های نرم افزاری و برنامه های آموزشی مختلف وجود در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد و برای همه شهروندان رایگان است.

گوشه های فرهنگی ایالات متحده آمریکا در بوسنی و هرزگوین

گوشه آمریکایی موستار:

گوشه آمریکایی موستار در سال 2010 در مشارکت بین سفارت ایالات متحده در بوسنی و هرزگوین، کتابخانه عمومی کانتون، مجموعه ورزشی موستار و مرکز فرهنگی جوانان «آبراشویچ» افتتاح شد.گوشه آمریکایی موستار در مکانی مجهز و به سهولت، دسترسی رایگان به اینترنت و همچنین دسترسی به منابع دیجیتال در دستگاه‌های تلفن همراه، کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، آی‌پد، لپ‌تاپ و رایانه را ارائه می‌دهد.

گوشه های فرهنگی ایالات متحده آمریکا در بوسنی و هرزگوین

گوشه آمریکایی موستار با هدف درگیر کردن طیف گسترده ای از مخاطبان، فعالیت های زیر را انجام می دهد:

  • ارائه مشاوره تحصیلی برای کسانی که می خواهند در ایالات متحده تحصیل کنند
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعات مختلف از مهارت‌های شغلی گرفته تا یادگیری زبان انگلیسی،
  • برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی معرفی فناوری های جدید، مهارت های دیجیتال قرن بیست و یکم و منابع دانشگاهی،
  • نمایش فیلم ها و برپایی گفتگوها و سخنرانی ها در مورد کارآفرینی، رهبری، رویدادهای جاری، امور بین المللی و غیره.

گوشه آمریکایی موستار شامل مجموعه ای از کتاب ها و همچنین مجموعه ای چندرسانه ای از دی وی دی ها و سی دی ها و دسترسی رایگان به E library USA، یک کتابخانه آنلاین با دسترسی رایگان به بیش از 30 پایگاه داده معتبر و به روز است. گوشه آمریکایی موستار در ساختمان ورزشگاه موستار واقع شده است.

منابع:

https://ba.usembassy.gov/education/american-spaces/

https://americancornermostar.wordpress.com/

https://educationusa.state.gov/centers/educationusa-american-corner-tuzla

https://educationusa.state.gov/centers/american-corner-banja-luka

https://hr.usembassy.gov/education/american-spaces/#:~:text=There%20are%20currently%20five%20American,Vukovar%2C%20Zadar%2C%20and%20Zagreb.

1402/8/6

کد خبر 16954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =