نصب بنای یادبود «تورتکو» یکی از پادشاهان قرون وسطی بوسنی و هرزگوین در سارایوو

بنای یادبود پادشاه تورتکو (Tvrtko)، یکی از پادشاهان بوسنی و هرزگوین در قرون وسطی هفته گذشته در مقابل ساختمان شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در سارایوو نصب شد. بنیامینا کاریچ، شهردار سارایوو نیز در نصب بنای یادبود مذکور حضور داشت.

استفان تورتکو اول (1391-1338 میلادی) اولین پادشاه بوسنی بود. او در سال 1353 جانشین عمویش استفان دوم و پادشاه بوسنی شد. از آنجایی که او در آن زمان خردسال بود، پدر تورتکو، ولادیسلاو، برای مدت کوتاهی به عنوان نایب السلطنه و پس از آن مادر تورتکو، یلنا، حکومت کردند. تورتکو در اوایل حکومت شخصی خود با روحانیون کاتولیک رومی کشورش نزاع داشت اما بعدها روابط صمیمانه ای با تمام جوامع مذهبی در قلمرو خود برقرار کرد. پس از مشکلات اولیه و از دست دادن بخش‌های بزرگی از بوسنی، به مرور قدرت تورتکو به طور قابل توجهی افزایش یافت. او بخشی از امپراتوری صربستان را در سال 1373 پس از مرگ آخرین فرمانروا فتح کرد. در سال 1377، او به عنوان پادشاه بوسنی و صربستان تاج گذاری کرد و ادعا کرد که وارث سلسله منقرض شده نمانجیچ صربستان است.

نصب بنای یادبود «تورتکو» یکی از پادشاهان قرون وسطی بوسنی و هرزگوین در سارایوو

با ادامه گسترش پادشاهی بوسنی، توجه تورتکو به سواحل دریای آدریاتیک معطوف شد. او کنترل کلیه شهرهای بزرگ دریایی منطقه را به دست آورد، شهرهای جدیدی ایجاد کرد و شروع به ساخت نیروی دریایی کرد، اما هرگز موفق نشد حاکمان سرزمین های مستقل صربستان را تحت سلطه خود درآورد. مرگ شاه لوئیس و به قدرت رسیدن ملکه مری در سال 1382 به تورتکو اجازه داد تا از بحران جانشینی متعاقب آن در مجارستان و کرواسی استفاده کند. تورتکو پس از نبردهای سال 1385 تا 1390 موفق شد بخش‌های زیادی از اسلوونی، دالماسی و کرواسی را فتح کند. پس از نبرد کوزوو در سال 1389، آرزوی تسلط کامل او بر صربستان به یک رویا تبدیل شد، زیرا حاکمان صرب که او می‌خواست تحت سلطه خود درآورد، به دست نشاندگان امپراتوری پیروز عثمانی تبدیل شدند. ترکان عثمانی نیز در زمان تورتکو اولین حملات خود را به بوسنی انجام دادند، اما ارتش او توانست آنها را دفع کند. مرگ ناگهانی تورتکو در سال 1391 او را از تحکیم تسلط حکومتش در اراضی کرواسی باز داشت.تورتکو یکی از بزرگترین فرمانروایان قرون وسطایی بوسنی منظور می شود، زیرا مرزهای کشور را تا حد زیادی گسترش داد، اقتصادی قوی به جای گذاشت و استانداردهای زندگی مردمان خود را بهبود بخشید. پس از تورتکو قلمرو رو به رشد او شروع به زوال کرد.

ملاحظه:

اما نصب بنای یادبود پادشاه نامبرده در سارایوو باعث خشم شهردار بانیا لوکا شد. دراشکو استانیووکوویچ مدعی شد که پادشاه تورتکو متعلق به صرب ها است. او شهردار سارایوو را به تحریف تاریخ متهم کرد و افزود که بنای یادبود این پادشاه در بانیا لوکا نیز نصب خواهد شد.

منبع: وبسایت کلیکس – 8/6/1402

https://www.klix.ba/vijesti/bih/dodik-tvrdi-da-je-tvrtko-bio-srpski-vladar-i-da-mu-se-krade-historijski-identitet/230830075

https://www.klix.ba/vijesti/bih/spomenik-kralju-tvrtku-postavljen-prekoputa-zgrade-predsjednistva-bih-u-sarajevu/230829001

کد خبر 16958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =