در نقطه آغاز جنگ 6 ماه اخیر بین حماس و اسرائیل رزمندگان حماس در 7 اکتبر سال گذشته وارد اراضی تحت کنترل اسرائیل شده و صدها اسرائیلی را اسیر و به غزه بردند. در پاسخ به این عملیات، اسرائیل متعهد شد که حماس را درهم بشکند و قول داد گروگان ها را آزاد کرده و آنان را به خانواده های خود بازگرداند.

آیا اسرائیل برای سرپوش گذاشتن به شکست خود در جنگ با حماس،

ایران را به جنگ کشانده است؟

در نقطه آغاز جنگ 6 ماه اخیر بین حماس و اسرائیل رزمندگان حماس در 7 اکتبر سال گذشته وارد اراضی تحت کنترل اسرائیل شده و صدها اسرائیلی را اسیر و به غزه بردند. در پاسخ به این عملیات، اسرائیل متعهد شد که حماس را درهم بشکند و قول داد گروگان ها را آزاد کرده و آنان را به خانواده های خود بازگرداند. اسرائیل یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان از نظر تسلیحات و فناوری نظامی پیشرفته است. بر اساس گزارش گلوبال فایر پاور، اسرائیل از نظر قدرت نظامی در بین 145 کشور دنیا در رتبه هفدهم قرار دارد. ارتش، نیروی دریایی و نیروهای شبه نظامی اسرائیل 169500 ​​عضو فعال دارند. با چنین نیروی قدرتمندی بیش از شش ماه است که با حماس می جنگد اما نتوانسته حماس را شکست دهد و یا حتی گروگان ها را آزاد کند. با این حال، در این جنگ طولانی، حملات هوایی اسراییل به طور بی رویه دست کم 33686 فلسطینی را که بیشتر آنها زن و کودک بودند، کشته و نزدیک به 80 درصد از تاسیسات غزه از جمله بیمارستان ها و کمپ های پناهندگان را ویران کرده است. به عبارت دیگر، اسرائیلی ها جز کشتار بی رویه شهروندان عادی غزه و تخریب زیرساخت ها نتوانستند چیزی به دست آورند. بنیامین نتانیاهو، رهبر جنگ طلب اسرائیل ناتوان از تضعیف روحیه فلسطینی ها و حذف حماس ، به سرعت جنگ را در خاورمیانه تشدید کرده است. اسرائیل برای گسترش جنگ عمدا به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد و با این اقدام، قوانین بین المللی، کنوانسیون ژنو، ماده 51 منشور سازمان ملل متحد و هنجارهای دیپلماتیک را نقض نمود. ولی متعاقب آن اسرائیلی ها متوجه شدند که حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، حمله به عزت نفس ملت ایران بوده و ایران مجبور به انتقام از اسرائیل خواهد شد. در نتیجه ایران این حمله را با شلیک موشک و حمله هواپیماهای بدون سرنشین  به خاک اسرائیل در شب 13 آوریل انجام داد. تلویزیون دولتی ایران گفت که حمله هدفمند به تاسیسات نظامی اسرائیل موفقیت آمیز بوده است. اما اسرائیل چیز دیگری می گوید. علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در تلویزیون دولتی گفت که اگر اسرائیل بخواهد تلافی کند، پاسخ ایران گسترده تر از حمله شبه خواهد بود. این کشور همچنین به آمریکا هشدار داد که اگر از اقدام تلافی جویانه اسرائیل حمایت کند، پایگاه های آمریکا را هدف قرار خواهد داد.

 انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است و جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور در آستانه انتخابات تلاش می کند تا از طریق جنگ ایران و اسرائیل این پیام را به آمریکایی‌ها برساند که دولت بایدن در حفاظت از منافع آمریکا در عرصه بین‌المللی برتری خود را نشان داده است. علاوه بر این، اسرائیل ممکن است با تاکتیک های مختلف سعی کند جنگ ایران و اسرائیل را به یک جنگ صلیبی تبدیل کند. اگر در این امر موفق نشود، نتیجه آن بدتر خواهد بود.

نویسنده: محمد شاه عالم

(روزنامه انقلاب ، چهار شنبه ، 17 آوریل 2024)

https://dailyinqilab.com/editorial/article/651484

کد خبر 19201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =