۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۷
افتتاح مسجد آرنائودیه بانیا لوکا

مسجد آرنائودیه بانیا لوکا روز هجدهم اردیبهشت ماه طی مراسمی با حضور صدها نفر از مردم عادی و مقامات متعددی افتتاح شد.

مسجد آرنائودیه بانیا لوکا طی مراسمی با حضور صدها نفر از مردم عادی و مقامات متعددی از جمله حسین افندی کاوازوویچ رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین، علی ارباش رئیس سازمان دیانت ترکیه، سنان آکسو مدیر اداره کل اوقاف ترکیه، محمد نوری ارسوی وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، میلوراد دودیک رئیس جمهوری صربسکا، ژلیکا تسویانوویچ عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، رادوان ویشکوویچ نخست وزیر جمهوری صربسکا، صادق بابور گیرگین سفیر ترکیه در بوسنی و هرزگوین، دراشکو استانیووکوویچ شهردار بانیا لوکا، سَولید حورتیچ وزیر حقوق بشر و امور آوارگان بوسنی و هرزگوین و غیره افتتاح شد.

حسین افندی کاوازوویچ، رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین در سخنانش گفت: "امیدواریم نور چراغ‌ های مساجد بانیا لوکا مسیر آینده ‌ای بهتر را روشن کند و به التیام زخم‌ های عمیق کمک کند. اگر بناهای دینی این نقش را ایفا نکنند و به عدالت و صداقت بین فردی کمکی نکنند و مردم را به شرافت و فرهنگ تشویق و به همکاری در جهت خیر و تمدن دعوت نکنند، پس نقش محول شده را ایفا نمی کنند."

وی تاکید کرد که مسجد آرنائودیه نه تنها یک میراث مشترک بوسنیایی و عثمانی است بلکه میراث کل بوسنی و هرزگوین، اروپا و جهان است که باید از آن مراقبت کرد.

کاوازوویچ افزود: " ما امیدواریم که بازسازی مساجد بانیا لوکا روح قدیمی گشاده رویی را به این شهر بازگرداند و کسانی را که ریشه در این سرزمین دارند تشویق به بازگشت کند و روابط بین فردی خوب را تقویت کند. از همه مردم خوش نیت بانیا لوکا دعوت می کنم که صرف نظر از فلسفه زندگی و گرایش خود، از یکدیگر در برابر هر بدی حمایت و از عبادتگاه های دیگران همانطور که از عبادتگاه های خود محافظت می کنند، محافظت کنند."

افتتاح مسجد آرنائودیه بانیا لوکا

سنان آکسو، مدیر اداره کل اوقاف ترکیه تاکید کرد مسجد آرنائودیه یک اثر هنری است که مظهر ملموس وفاداری، عشق، برادری و معنویت است.

وی گفت: "همانطور که می دانید، ما در وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و اداره کل اوقاف ترکیه تلاش می کنیم از گذشته، تاریخ و میراث فرهنگی گرانبهای خود مراقبت کنیم."

علی ارباش، رئیس سازمان دیانت ترکیه گفت: "بازسازی این مسجد در سالگرد تخریب آن مایه قدردانی است. این امر جلوه گر وظیفه ترمیم مساجد است که دین آن را مقرر کرده است و همچنین انعکاس وفاداری به اجداد است. امیدواریم این مسجد کمک بزرگی به توسعه فرهنگ، صلح و همزیستی در منطقه کند."

محمد نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه که فرستاده رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مراسم فوق الذکر بود، گفت که بالکان و بوسنی و هرزگوین در تاریخ، فرهنگ و قلب ترکیه از اهمیت خاص و زیادی برخوردار هستند.

وی افزود: "ما در طول تاریخ هرگز از یکدیگر جدا نبوده‌ایم. وحدت تاریخی ما، ما را بخشی از یک سرنوشت مشترک کرده است. به همین دلیل امروز و فردا نیز مانند دیروز روابط خود را با بالکان بیشتر تقویت خواهیم کرد."

میلوراد دودیک، رئیس جمهوری صربسکا اظهار داشت: " تخریب این مسجد یک اشتباه و عملی جنون آمیز بود. نه مردم و نه زمان را نمی توان با تخریب متوقف کرد. بازسازی مسجد آرنائودیه 30 سال پس از تخریب، نماد بی ‌مفهومی تخریب آن است. من از همه کسانی که به بازسازی این مسجد کمک کردند، مهمتر از همه از ترکیه که بیشترین پول را اختصاص داد، سپاسگزارم. این مسجد گواه این واقعیت است که صلح می توان در این سرزمین وجود داشته باشد. همه حق دارند که متعلق به خود باشند و می توانند متفاوت و عضو یک قوم یا قوم و اقوام دیگری باشند، اما همه ما باید با هم صلح را توسعه دهیم. اینجاست که می ‌خواهیم توانایی ‌خود را از این دست نشان دهیم."

افتتاح مسجد آرنائودیه بانیا لوکا

وی افزود: " سیاستمداران با احساسات داغ پیام ‌های مختلفی می‌فرستند، اما تنها چیزی که در زندگی ما باقی می ‌ماند این است که این زندگی را به صورت مسالمت‌ آمیز سپری کنیم و همه ما در هر کجا که زندگی می ‌کنیم از حقوق برابر برخوردار باشیم."

بازسازی مسجد آرنائودیه بانیا لوکا با کمک مالی اداره کل اوقاف ترکیه انجام شده است.

در این راستا کریستین اشمیت، نماینده عالی جامعه بین الملل در بوسنی و هرزگوین از حکومت جمهوری صربسکا به خاطر بازسازی مسجد آرنائودیه بانیا لوکا و پیام های مثبتی که در مراسم افتتاح آن ارسال شد، تمجید کرد.

در بیانیه دفتر اشمیت آمده است: "نماینده عالی جامعه بین الملل در بوسنی و هرزگوین از پیام های مثبت مراسم افتتاح مسجد بازسازی شده آرنائودیه بانیا لوکا استقبال می کند. بازسازی و بازگشت پایدار اساس آشتی، همزیستی مسالمت آمیز و آینده مشترک و مرفه است. حکومت جمهوری صربسکا به تعهدات خود مربوط به فضای امن و چندقومیتی رویداد مذکور عمل کرد و اشمیت از آن می خواهد به این رویکرد ادامه دهد. بازسازی اماکن دینی تخریب شده در زمان جنگ یکی از وظایف حکومت بوسنی و هرزگوین در همه سطوح است. همچنین تلاش و کار بیشتر برای شمول آوارگان بازگشتی ضروری است."

کد خبر 19473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =