مبارزه دیگری در انتظار ماست و آن مبارزه برای رهایی از بوسنی و هرزگوین است

میلوراد دودیک، رئیس جمهوری صربسکا روز گذشته در مراسم گرامی داشت روز پیروزی بر فاشیسم در بانیا لوکا گفت: "من فکر می کنم که صرب ها مبارزه دیگری برای آزادی در پیش دارند و آن مبارزه برای رهایی از بوسنی و هرزگوین است."

وی اظهار داشت: "بوسنی و هرزگوین  به ما تحمیل شده و هیچ نتیجه ای نداشته است. نه برای صرب‌ ها نه برای بوشنیاک ‌ها و نه برای کروات‌ ها نتیجه ای نداشته است و جامعه بین‌الملل هم در مورد همه اینها به شدت بی ‌صبر است. سی سال تلاش برای ایجاد یک مدل شکست خورد و این بدان معناست که بوسنی و هرزگوین شکست خورد صرف نظر از تلاش های ریاکارانه برای دادن موقعیتی به ما در اروپا. آنها خودشان به خوبی می دانند که اینها فرآیندهای ناتمامی هستند."

دودیک ادامه داد: " امروز ما روز پیروزی بر فاشیسم را به یاد می آوریم - روزی که تاریک ترین قدرت جهان در آن زمان یعنی آلمان سلاح های خود را زمین گذاشت. آلمان که رژیم وقت آن مسئول مرگ بیش از 30 میلیون نفر است. صرب ها همراه با روس ها، یهودیان و همه کسانی که با آن ایدئولوژی مخالف بودند، متحمل تلفات سنگینی شدند. این واقعیت که ملت های روس و صرب بیشترین قربانیان بودند، نیات واقعی فاشیسم را آشکار می کند. هولوکاست علیه یهودیان جنایتی بی سابقه در تاریخ بود، تقریبا چهار سال به طول انجامید که قتل های دسته جمعی و رنج های وحشتناک از ویژگی های آن است. متاسفانه اعضای مردم ما نیز در میان قربانیان بودند. به همین دلیل پیروزی بر فاشیسم دائمی است و نمی توان آن را فراموش کرد یا با اصطلاحات دیگری جایگزین کرد، همانطور که در اتحادیه اروپا سعی می کنند این روز را به عنوان روز اروپا معرفی کنند تا بر پیروزی بر فاشیسم و آلمان در آن زمان تاکید نشود."

وی افزود: " این یک داستان ساده نیست که آنها به ما تحمیل می کنند که صرب ها نسل کش هستند. هر وقت که به دوران سخت خود نگاه کنیم، آلمان متخاصم را در طرف مقابل می بینیم. در سربرنیتسا نسل کشی نبود بلکه جنایتی سنگینی بود و ای کاش هرگز اتفاق نمی افتاد، اما جنگ منطق ندارد و باعث اتفاقاتی می شود که اتفاق می افتد. افرادی به خاطر  وقایع سربرنیتسا محاکمه شدند. و بعد به ما می گویند که این قطعنامه چیزی ضد قوم صرب ندارد. باور کنید، دروغ می گویند، ما آنقدر بی سواد که نیستیم. تصویب قطعنامه در مورد سربرنیتسا راهی برای اختلافاتی با ابعاد تاریخی بین صرب ها و دیگر اقوامی است که در اینجا زندگی می کنند. صرب ها نباید این را بپذیرند. این قطعنامه و حامیان آن مستقیما خود را در موقعیت دشمن قوم صرب قرار خواهند داد. ما سیاست های خود را تعیین خواهیم کرد. پس از قطعنامه، نشست مجمع همه صرب ها را برگزار خواهیم کرد و خواسته های ما مشخص و روشن خواهد شد. پس از تصویب قطعنامه، جمهوری صربسکا دیگر جایگاه خود را در بوسنی و هرزگوین نمی بیند."

منبع: وبسایت کلیکس - 1403/2/21

کد خبر 19519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =