اداره یک کشور کار بزرگی است و این کار نیاز به نیروی انسانی ماهر دارد. نیروی انسانی ماهر نه تنها در بخش خصوصی یا مشاغل مرتبط با خارج از کشور، بلکه در تمام سطوح اداری کشور مورد نیاز است و اگر در این عرصه افراد ناشایست و غیر توانمند بیشتر بکار گرفته شوند کشور به درستی اداره نمی شود.

آیا سهمیه استخدام در مشاغل دولتی، کشور را با مشکل روبرو نمی کند ؟

نویسنده: سوبیل بن علم، مقاله نویس مباحث توسعه پایدار

اداره یک کشور کار بزرگی است و این کار نیاز به نیروی انسانی ماهر دارد. نیروی انسانی ماهر نه تنها در بخش خصوصی یا مشاغل مرتبط با خارج از کشور، بلکه در تمام سطوح اداری کشور مورد نیاز است و اگر در این عرصه افراد ناشایست و غیر توانمند بیشتر بکار گرفته شوند کشور بدرستی اداره نمی شود. در  زمان پدران ما، ابتدا که شرکت های خارجی دفاتر خود را در بنگلادش افتتاح کردند و مشاغل خصوصی در بین بسیاری محبوب شد، خیلی از افراد مستعد نمی خواستند به مشاغل دولتی با حقوق کم وارد شوند. در نتیجه وقتی صحبت از سهمیه در استخدام مشاغل دولتی به میان می آمد، در آن زمان مباحثی که امروز در این باره مطرح است پیش نمی آمد. اما اکنون به سه دلیل در بحث اختصاص سهمیه به استخدام در مشاغل دولتی مشکل و چالش پیش آمده است:  1- در سهمیه استخدام آزادگان ( شرکت کنندگان در جنگ استقلال ) به نوه های نسل اول آزادگان هم سهمیه 30 درصدی داده می شود. 2- بسیاری از آزادی خواهان جدید به طور ناگهانی به لیست آزادی خواهان  اضافه می شوند.3 - بیکاری بصورت غیر عادی در کشور افزایش یافته است.

حالا مخالفان سهمیه استخدام می گویند واقعاً چرا باید نوه های آزادیخواهان جنگ استقلال این سهمیه را  بگیرند؟ قانون اساسی بنگلادش در بند  28(4) و  بند29 (3) مزایای خاصی را برای افراد عقب مانده (معلولان و اقلیت ها) در نظر گرفته است. سئوال اینجاست که آیا فرزندان و نوه های آزادگان در این دسته قرار می گیرند؟ آیا تا به حال لیست واقعی و درستی از مبارزان جنگ آزادی بخش بدست آورده ایم؟ قبلا ثبت نام هشت هزار نفر در این لیست لغو شد. افراد زیادی برای صدور گواهی شرکت در جنگ آزادی لابی می کنند. در صورت حفظ و اعمال سهمیه ها برای خانواده های آزادیخواهان جنگ استقلال در استخدام مشاغل مهم دولتی ، به نظر می رسد لابی گری و فشار سیاسی هم در این رابطه بیشتر شود. خیلی ها تحصیلات بسیار بالایی دارد اما شغلی به تناسب تحصیلات آنان وجود ندارد. از آنجا که بخش خصوصی کشور دچار رکود شده است، آنان قادر به دریافت تضمین و حمایت کافی برای جذب و اشتغال در این بازار کار نیستند. اگر افراد غیر متخصص کارمندان ادارات دولتی شوند، دولت چه مشکلاتی پیدا می کند؟ کشور ما در معاملات خارجی در معرض خطر زیان های سنگین است. وابستگی بخش انرژی کشور به واردات و فشار شدید به مردم در هزینه های انرژی کشور یک مشکل و معضل اساسی است. البته اطلاعات صحیحی در این زمینه ها حتی در حد رقم کلی بودجه واردات انرژی ارائه نمی شود.

بسیاری از کارمندان دولت موفقیت خود را در حفظ میز و موقعیت شغلی به جای افزایش مهارت ها و بهره وری  می بینند. بدیهی است که عدم مهارت و تخصص آنان کل کشور را به خطر می اندازد. تعلیق سهمیه بندی در استخدام مشاغل دولتی برای خانواده های شرکت کنندگان در جنگ آزادی بخش و  اعمال مالیات بر ارزش افزوده، دو تصمیم و اقدام موفقیت آمیز دولت بود . اما در سال گذشته هر دو این اقدامات و تصمیم های درست به حالت و شرائط قبلی بازگشت. در هر صورت با برداشتن سهمیه در استخدام مشاغل دولتی افراد مستعد زیادی وارد مشاغل دولتی می شدند. به نظر می رسید که شاید این سیستم زمانی تغییر کند. اما باز هم بنگلادش وارد سد و مانع قبلی در استخدام متخصصان و تحصیل کردگان دانشگاهی شد. آیا در بیش از 210 کشو جهان، کشوری وجود دارد که برای نوه های آزادگان خود سهمیه استخدام شغلی داشته باشد؟ 42 درصد از جوانان بنگلادش بدلیل عدم اطمینان از اشتغال در کشور، در تلاش برای مهاجرت به خارج از کشور هستند. آیا این وضعیت بعد از گذشت 52 سال از استقلال ما، شرم آور نیست؟

منبع: (روزنامه پرتهوم آلو ، چهار شنبه  12 ژوئن 2024)

https://www.prothomalo.com/opinion/column/wg848ll8yd

کد خبر 19935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =