دومین سفر  شیخ حسینه نخست وزیر به هند در عرض یک ماه که وی آن را بی سابقه توصیف کرد، اتفاق افتاد. این سفر با صدور بیانیه "چشم انداز مشترک" برجسته شد که نشان دهنده سطح عمیق تر همکاری میان دو کشور است.

 انجام این سفر جدید و دیدار رهبران دو کشور، بر توسعه دوستی ، تعهد به همکاری بلندمدت با چشم اندازی به سوی آینده ای متحدتر با تمرکز بر مشارکت اقتصادی، پیوستگی منطقه ای و همسویی استراتژیک تاکید می کند. در دیدار دوجانبه شیخ حسینه با نخست وزیر نارندرا مودی، دو طرف تمرکز خود را بر روی اتصال دیجیتالی میان دو کشور و همکاری در حوزه انرژی در آینده قرار دادند. مذاکرات گسترده در باره اتصال راه آهن دو کشور، تصمیم بنگلادش برای پیوستن به "ابتکار هند و اقیانوس آرام "، آغاز مذاکرات برای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع ، صدور ویزای الکترونیکی برای بیماران بنگلادشی و واگذاری یک "ماموریت جدید برای هند در رانگپور"  برخی از موارد مهم و کلیدی است. با این حال، هیچ پیشرفتی در باره مسئله  حق آبه رودخانه تیستا وجود نداشت.

دکتر عاشق الرحمان، اقتصاددان مطرح موسسه تحقیقاتی سیاست، به "داکا تریبون" گفت : این دیدار ، سطح تجارت و همکاری بین دو کشور را به نقطه بالاتری خواهد رساند. پنج موضوع کلیدی که در این سفر دوجانبه برجستگی داشت، عبارتند از :

  • اکنون تعهد مشترکی به چشم انداز بلندمدت همکاری های بنگلادش و هند وجود دارد. هند خواسته های ما را که در چشم انداز " بنگلادش هوشمند 2041" ترسیم یافته است، تأیید کرد و بنگلادش هم از چشم انداز هند در برنامه "هند مرفه 2047" حمایت نمود.
  • دو کشور تصمیم گرفته‌اند تا همکاری و اتصال دو کشور را در زیرساخت‌های حمل ‌و نقل چندوجهی، تجارت فرامرزی، جابجایی یکپارچه برون مرزی افراد، کالاها و خدمات و همچنین در حوزه های انرژی و  فعالیت های دیجیتالی تقویت کنند.
  • هر دو کشور تمایل خود را برای آغاز زودهنگام مذاکرات انعقاد توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع و عملیاتی شدن زودهنگام فعالیت دو منطقه ویژه اقتصادی پیشنهادی بنگلادش به هند در "مونگلا و میرشارای" ابراز کردند.
  • به عنوان بخشی از همکاری های توسعه ای، هند حفاظت و مدیریت رودخانه " تیستا "در داخل بنگلادش را در یک بازه زمانی مورد توافق، بر عهده خواهد داشت.
  • هند متعهد شده است که تسهیلات صدور ویزای الکترونیکی پزشکی را برای اتباع بنگلادش  که جهت درمان و امور پزشکی به هند سفر می کنند، تسهیل و گسترش دهد.

پروفسور شهاب انام خان، از گروه روابط بین‌الملل دانشگاه جهانگیرنگر به "داکا تریبون" گفت که گفت‌وگوهای دوجانبه با دادن تعهدات متعدد برای ایجاد یک بلوک مشترک المنافع و اظهار تمایل برای ایجاد تسهیلات توسعه محور که برای هر دو اقتصاد مفید باشد همراه بود. جای تعجب نیست که موضوع رودخانه تیستا بدون ابتکارات لازم بینتیجه ماند. اما این اصل به رسمیت شناخته شده است که آب فرامرزی باید به طور عادلانه میان طرف ها تقسیم شود. وی همچنین گفت: هر دو رهبر راه را برای همکاری بیشتر در زیرساخت ها با هدف کمک به رشد اقتصاد هند و بنگلادش و سهم شمال شرق هند از رشد و توسعه منطقه ای هموار کردند. امیدوارم شاهد وضعیت اقتصادی امیدوارکننده تری در شمال شرق هند باشیم تا بتواند به کاهش ناامنی در مناطق مرزی هند و بنگلادش کمک کند. در عین حال در این سفر دسترسی بنگلادش به نپال و بوتان با اتصال خطوط انرژی و حمل و نقل به طور موثر مورد توجه قرار گرفته است که می تواند معاملات برد- برد را برای کشورهای منطقه به همراه داشته باشد. پروفسور شهاب انام خان افزود حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم چگونه بوروکراتها و سیاستگذاران میتوانند از فرصت ها برای تبدیل تعهد به واقعیت استفاده کنند. وی اضافه کرد : نخست وزیر بنگلادش به درستی بر نیاز به گفتگو در باره همکاری ها و مشارکت های اقتصادی تاکید می کند تا آن را به سطح عملی تر و محکم تری برای هر دو کشور برساند. او گفت: "من به ویژه از تلاش مشترک برای احیای "انجمن همکاری های منطقه ای جنوب آسیا" و "ابتکار خلیج بنگال برای همکاری های فنی و اقتصادی چندبخشی" برای شتاب بخشی به همکاری ها خوشحال شدم. بنگلادش چشم انداز متمایز خود را در هند و اقیانوس آرام حفظ می کند. از این رو،  کشور ما از هر ابتکار هند-اقیانوس آرامی که دستاوردهای اقتصادی ملموس و فراگیری را برای همه قدرت های بزرگ و اقتصادهای در حال توسعه داشته باشد، استقبال خواهد کرد.

منبع: (روزنامه داکا تریبون، دو شنبه 24 ژوئن 2024)

https://www.dhakatribune.com/bangladesh/foreign-affairs/350044/bangladesh-india-ties-what-direction-are-we

ملاحظه :

این تحلیل با نگاه مثبت و در تائید رویکردهای دولت خانم شیخ حسینه در روابط و مناسبات خود با هند است. ولی در مقابل، احزاب و گروههای مخالف دولت حاکم بویژه حزب بی ان پی ( حزب ناسیونالیست بنگلادش ) به رهبری خانم خالده ضیاء منتقد جدی روابط بنگلادش با هند هستند و دولت را متهم به خدشه دار کردن استقلال کشور در مقابل زیاده خواهی های دهلی نو از داکا ارزیابی می کنند.

کد خبر 20097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =