روز جمعه چهار نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ایران با هم رقابت کردند. این 4 تن عبارت بودند از : مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، محمد باقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی. هیچ یک از این چهار نامزد بیش از 50 درصد آرا را کسب نکردند. در نتیجه انتخابات به دور دوم رفت و مرحله دوم انتخابات در 5 جولای برگزار می شود.

روز جمعه چهار نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ایران با هم رقابت کردند. این 4 تن عبارت بودند از : مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، محمد باقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی. هیچ یک از این چهار نامزد بیش از 50 درصد آرا را کسب نکردند. در نتیجه انتخابات به دور دوم رفت و مرحله دوم انتخابات در 5 جولای برگزار می شود. 2 نامزد حائز بالاترین رای ، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در دور دوم به رقابت خواهند پرداخت. پزشکیان در انتخابات روز جمعه 42 درصد از کل آرا را به دست آورد و نزدیکترین رقیب او سعید جلیلی 38 درصد رای ها را کسب کرد. پزشکیان تنها کاندیدای اصلاح طلب بود که بیشترین آراء را به خود اختصای داد و سه رقیب او محافظه کار بودند. یک چهره اصلاح طلب در یک طرف و سه چهره محافظه کار در طرف دیگر با هم رقابت کردند. به گزارش الجزیره، رای رهبران محافظه کار به سه قسمت تقسیم شد.

انتخابات 5 جولای ( دور دوم ) بین یک کاندیدای اصلاح طلب و یک کاندیدای محافظه کار خواهد بود. آرای محافظه کاران دیگر در آن روز به سه قسمت تقسیم نخواهد شد. کسانی که به ایدئولوژی محافظه کارانه رای می دهند فقط به یک نامزد رای خواهند داد. به این ترتیب، سعید جلیلی، کاندیدای محافظه‌کار ممکن است در آن روز رای بیشتری کسب کند.

منبع: (روزنامه جوگانتور ، شنبه ،29 ژوئن 2024)

https://bitly.cx/BQYyD

کد خبر 20169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =