مهاجرت و بیکاری جوانان در بوسنی و هرزگوین

مؤسسات مختلف نظرسنجی‌هایی در بوسنی و هرزگوین انجام داده و با جوانان مصاحبه کرده اند و با محققانی که مدل‌هایی را توسعه دادند همکاری داشته اند. نتایج این پژوهش ها نشان می‌دهد بوسنی و هرزگوین با بحران کاهش جمعیت بواسطه جوانانی که عموماً آماده خروج از کشور هستند، مواجه است.

آمار رسمی مهاجرت در بوسنی و هرزگوین توسط اداره آمار بوسنی و هرزگوین، با همکاری دفاتر اداره آمار فدرال و اداره آمار جمهوری صربسکا رصد می شود. با این حال، اطلاعات این نهادها کاملا دقیق نیست زیرا شهروندانی که مهاجرت می کنند هیچ الزامی برای گزارش خروج قطعی خود ندارند. برآورد تعداد مهاجرین بر اساس تعداد افرادی که از ادارات پلیس محلی درخواست گواهی عدم سوء پیشینه برای دریافت ویزا از سایر کشورها کرده اند، انجام شده است. با این حال، چنین داده‌هایی بینش دقیقی از تعداد کسانی که اقتصاد این کشور را ترک کرده‌اند به دست نمی‌دهد. بوسنی و هرزگوین با بحران مهاجرت افراد جوان و تحصیلکرده مواجه است که توسط نهادهایی مانند بنیاد فردریش ایبرت (FES)، صندوق سازمان ملل متحد برای فعالیت های جمعیتی  (UNFPA)، آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) و دیگر موسسات معتبر مورد تاکید و توجه قرار گرفته است. این مؤسسات نظرسنجی‌هایی در بوسنی و هرزگوین انجام داده و با جوانان مصاحبه کرده اند و با محققانی که مدل‌هایی را توسعه دادند همکاری داشته اند. نتایج این پژوهش ها نشان می‌دهد بوسنی و هرزگوین با بحران کاهش جمعیت بواسطه جوانانی که عموماً آماده خروج از کشور هستند، مواجه است.

مطالعه بر روی جوانان در بوسنی و هرزگوین در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ این روند را تأیید می کند و انگیزه اصلی مهاجرت جوانان را مباحث اقتصادی بیان می کند. بیش از نیمی از افراد مورد بررسی به این سوال که آیا مایل به مهاجرت هستند یا خیر پاسخ مثبت دادند: ۱۴.۷ درصد تمایل بسیار شدید، ۱۲.۷ درصد تمایل شدید و ۲۷.۳ درصد دیگر تمایل متوسط ‌داشتند. حدود ۴۰ درصد از کسانی که قصد ترک بوسنی و هرزگوین را دارند، هرگز قصد بازگشت ندارند. در عین حال، تقریباً ۲۰ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی قصد دارند بیش از ۲۰ سال در خارج از کشور بمانند و ۱۰ درصد قصد دارند ۵ تا ۱۰ سال بعد از مهاجرت به کشور بازگردند.

طبق مطالعه سال ۲۰۲۱ صندوق جمعیت ملل متحد در مورد مهاجرت جوانان از بوسنی و هرزگوین، تقریباً یک چهارم پاسخ دهندگان به طور جدی به ترک بوسنی و هرزگوین برای همیشه فکر کرده اند و ۲۳ درصد دیگر از آنها به چشم انداز مهاجرت موقت به خارج از کشور فکر می کنند. دستیابی به استانداردهای بالاتر زندگی و چشم اندازهای بهتر، انگیزه های اصلی جوانان برای مهاجرت است.

یکی از جدیدترین مطالعات در مورد جوانان در بوسنی و هرزگوین که توسط USAID در اوایل سال ۲۰۲۳ منتشر شد، نشان می‌دهد که علاقه جوانان به مهاجرت نسبت به سال ۲۰۱۸ کمتر است، اما کسانی که قصد خروج از کشور را دارند مصمم‌تر و آماده‌تر برای انجام این کار هستند. مطالعه با عنوان «نظرسنجی از جوانان در بوسنی و هرزگوین ۲۰۲۲» تأکید می کند که اکثر جوانان بوسنی و هرزگوین نسبت به وضعیت اقتصاد، به ویژه نسبت به فرصت های شغلی و فساد، بدبین و ناراضی هستند. بر اساس این مطالعه، انگیزه‌های بالقوه جوانان برای مهاجرت یا ماندن در کشور همگی مرتبط با فضای اشتغال هستند: حقوق بالاتر، احترام بهتر به حقوق کارگران و فرصت‌های شغلی بیشتر.

تا ۲۰۲۰

۲۰۲۱-۲۰۲۳

ارزیابی انتقادی

جمعیت جوانان

(زیر ۱۵ سال)

بانک جهانی

۱۴.۹۲ %

۱۴.۸۲ %

موسسات بوسنی و هرزگوین آمار سالانه جمعیت جوانان را رصد نمی کنند. آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۳ انجام شده است. بوسنی و هرزگوین همراستا با کاهش کلی نرخ جمعیت، به تدریج جوانان خود را نیز از دست می دهد.

نرخ بیکاری جوانان،

بانک جهانی

۳۶.۸۹ %

۳۳.۴۷ %

در سال ۲۰۱۵، نرخ بیکاری جوانان بوسنی ۶۳.۱۵ درصد بود که از آن زمان به بعد، به طور چشمگیری کاهش یافته است. نرخ بیکاری جوانان در سال ۲۰۲۲ با ۳۳.۷ درصد به پایین ترین حد خود از پایان جنگ ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ رسیده است. در سال ۲۰۲۲، نرخ بیکاری جوانان در اتحادیه اروپا ۱۳.۹ درصد بود که نشان می دهد نرخ بیکاری جوانان در بوسنی و هرزگوین باید برای رسیدن به میانگین اتحادیه اروپا بسیار تعدیل شود.

نرخ جوانان NEET (جوانانی که درحال اشتغال، تحصیل یا مهارت آموزی نیستند)

بانک جهانی

۲۱.۸ %

۱۷.۶ %

از سال ۲۰۱۳، نرخ جوانان NEET از ۲۶.۶٪ به ۱۷.۶٪ کاهش یافته است. کاهش نرخ NEET به دنبال کاهش نرخ بیکاری جوانان در همان دوره است. با این حال، زنان جوان بیشتر از مردان جوان تحت تأثیر قرار می گیرند و نرخ NEET آنها به طور مداوم بالاتر از همسالان مرد خود است. مانند سایر داده های مربوط به جوانان، بوسنی و هرزگوین این نوع اطلاعات را رصد نمی کند، که مانع از ایجاد قوانین تاثیرگذار درازمدت برای هدف قرار دادن جمعیت جوان اقتصاد توسط سیاست گذاران می شود.

منبع:

MAPPING OF YOUTH POLICIES AND IDENTIFICATION OF EXISTING SUPPORT AND GAPS IN FINANCING OF YOUTH ACTIONS IN BOSNIA AND HERZEGOVINA  - ۲۰۲۴

https://www.rcc.int/pubs/۱۷۲/mapping-of-youth-policies-and-identification-of-existing-support-and-gaps-in-financing-of-youth-actions-in-bosnia-and-herzegovina

کد خبر 20937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =