رئیس العلمای بوسنی و عدم استفاده ابزاری از کرونا

حسین افندی کاوازوویچ، رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین طی پیامی، از سران سیاسی این کشور خواست، از بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا سوء استفاده ابزاری نکنند.

حسین افندی کاوازوویچ، رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین طی پیامی، از سران سیاسی این کشور خواست، از بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا سوء استفاده ابزاری نکنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) در این پیام آمده است: "من به عنوان رئیس العلماء و رهبر پرجمعیت ترین جامعه دینی بوسنی و هرزگوین بر خود لازم می دانم به افکار عمومی داخلی و جهانی هشدار دهم که تصمیمات گرفته شده توسط مقامات سیاسی موجودیت جمهوری صربسکا و برخی از کانتون های موجودیت فدراسیون بوسنی و هرزگوین و تدابیری که به گفته خودشان می خواهند اتخاذ کنند سبب نگرانی و سلب آسایش مردم از جمله اعضای جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین نیز شده است. ما نیاز نهادهای حکومتی در همه سطوح به اتخاذ تدابیر مختلفی از جمله تدابیر سختگیرانه در راستای حفاظت از مردم در مقابل شیوع ویروس کووید ۱۹ را درک می کنیم، اما از همه می خواهیم از اعلام وضع فوق العاده جهت ایجاد واقعیت های سیاسی جدید استفاده نکنند."

حسین افندی کاوازوویچ افزود: "از تمام مقامات سیاسی می خواهیم  همه تدابیر را با نهادهای ذیربط ملی هماهنگ و از سیاسی کاری و سیاست چنددستگی و تفکیک خودداری کنند. اکنون زمان آن است که سران سیاسی مسئولیت پذیری و بلوغ خود را نشان دهند. این غیر قابل تصور است که مراکز قرنطینه در مرزهای تخیلی موجودیتی برقرار گردند و از اعمال محدودیت هایی صحبت شود که اصول قومیتی و سیاسی مبنای آن است نه رهنمودهای نهادهای ذیربط درمانی و بهداشتی. جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین تلاش ها جهت ایجاد هر گونه موانعی برای آزادی فعالیت خود در سراسر بوسنی و هرزگوین را غیر قابل قبول می داند. هیچ کشوری به تنهایی قادر به مقابله با این معضل نیست چه برسد به یک موجودیت و کانتون و شهر.  زمان آن است که همه باهم همکاری کرده و مسئولیت پذیری را نشان دهند تا جان مردم حفظ شود.

ویروس کووید ۱۹ صرفا تهدیدی برای بوشنیاک ها، صرب ها، کروات ها یا دیگران نیست، بلکه برای همه انسان ها تهدید است. از همه نهادهای بین المللی در بوسنی و هرزگوین می خواهم به سیاستمداران با رفتار غیر مسئولانه اجازه ندهند از فرصت توجه جامعه جهانی به همه گیری جهانی ویروس کرونا جهت تحقق اهداف سیاسی خود که حتی از راه جنگ قادر به دستیابی به آن نبودند، استفاده نکنند. همچنین از همه در این کشور و جامعه آن می خواهم فرآیندهای دمکراتیک و آزادی ها را زیر نظر داشته باشند. اعلام وضع فوق العاده نمی تواند توجیهی برای محدود کردن آزادی ها یا گسترش فساد باشد."

حسین افندی کاوازوویچ متولد سال ۱۹۶۴م است و پس از فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه اسلامی در دانشگاه الازهر مصر و فارغ‌التحصیلی در رشته شریعت اسلامی در بوسنی، در دانشکده علوم اسلامی کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته حقوق و فقه اسلامی به پایان رساند.

با برگزاری انتخابات شورای عالی جامعه اسلامی بوسنی، در اکتبر سال گذشته میلادی (۲۰ مهرماه ۱۳۹۸)، که با حضور بیش از ۳۷۴ نفر از علما، مفتی‌های مناطق مختلف، رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های اسلامی ‌در سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزگوین برگزار شد، کاوازوویچ در سمت خود، به عنوان رئیس العلمای بوسنی برای مدت هفت سال آینده، ابقاء شد. وی فردی بسیار با نفوذ بین جامعه مسلمانان و همچنین احزاب سیاسی مسلمان می باشد و ارتباطات بسیار مفید، سازنده و دوستانه ای با بسیاری از کشورهای اسلامی، به خصوص عربستان و ترکیه دارد. با کشورهای منطقه بالکان نیز رابطه خوبی دارد. وی در زمان جنگ دهه ۹۰م، رزمنده بوده و از جانبازان جنگ به شمار می‌آید و با توجه به کمک های انسان دوستانه ایران در آن دوره به مردمان آن سرزمین، نگاهی احترام آمیز به ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد.    

http://www.iranbalkan.net/view-۳۲۹۵۶.html

کد خبر 3872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =