نویسنده و مترجم کتاب می آورد: بعد از زیارت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) در قم اینقدر از تاثیر زیاد این خانم بر زائران بسیار تعجب کرده بودند. لذا هر دو در پی یافتن کتاب زندگی‌نامه ایشان بوده اند تا با ایشان بیشتر آشنا شوند. نویسنده کتاب چون انگلیسی زبان بوده و در زبان انگلیسی کتابی در مورد زندگی آن حضرت پیدا نکرده است این کتاب را تألیف می کند. مترجم نیز چون به زبان فارسی آشنایی نداشته این کتاب را از فضای مجازی داونلود کرده و به زبان بنگالی ترجمه کرده است.

نویسنده: معصومه جعفر، مترجم از انگلیسی به بنگالی: تراب رسول، ناشر: انتشارات آل رسول، داکا. سال نشر: ۲۰۲۱م، قیمت: ۱۴۰ تاکا، حجم: ۹۰ صفحه، تیراز: ۲۰۰۰ نسخه
مقدمه: نویسنده و مترجم کتاب می آورد: بعد از زیارت حرم حضرت فاطمه معصومه س. در قم اینقدر تعجب کرده بودند که این خانم تأثیر زیادی بر زائران ایشان می گذارد. لذا هر دو دنبال می کردند که کتاب زندگی‌نامه ایشان را پیدا کند تا با ایشان بیشتر آشنا شوند. نویسنده محترمه چون انگلیسی زبان بوده و در زبان انگلیسی کتابی در مورد زندگی آن حضرت پیدا نکرده بوده لذا این کتاب را تألیف کرده. همچنین مترجم محترم چون به زبان فارسی آشنایی نداشته لذا این کتاب را از فضای مجازی داونلود کرده و به زبان بنگالی ترجمه کرده است. 
موضوعات کتاب: 
۱- مقدمات: مقدمات این کتاب شامل فهرست مطالب، پیام مترجم و نویسنده و آشنایی مختصر با زندگی شکوه‌مند حضرت فاطمه معصومه (س) است که در قسمت اخیر به معرفی پدر حضرت معصومه و برادر ایشان پرداخته شده.
۲- زندگانی مختصر آن حضرت: این بخش شامل قول امام معصوم در مورد شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س)، تاریخ تولد و رحلت، شخصیت بزرگ پدر آن حضرت، مادر ایشان، لقب‌های آن حضرت، مقام ایشان، علّت ازدواج نکردن ایشان، شخصیت روایی آن حضرت و احساسات امام کاظم و امام رضا علیهما السلام در مورد فاطمه معصومه (س) پرداخته شده است.
۳- سفر ایشان به طرف قم: این بخش شامل مباحث فراغت ایشان از برادر امام رضا (ع)، شروع سفر از شهر مدینه، محلّ حمله دشمنان اهل بیت (ع) در نزدیکی شهر قم، حرکت آن حضرت به طرف قم، دفن آن حضرت در شهر قم و مزار بزرگان دیگر در جوار آن حضرت است.
۴- توضیح حرم فاطمه معصومه س: در این بخش مباحث زیر توضیح داده شده است: تاریخچه حرم ایشان، وضعیت حرم آن حضرت در دوران صفویان، در دوران قاجار، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، وضعیت فعلی حرم ایشان و کرامات این بانوی بزرگ با نقل چند قضیه از شخصیت‌های کرامت دیده از حرم ایشان.
۵- توضیح شهر مقدس قم: این بخش شامل تاریخ شهر قم، حوزه علمیه قم، علل شهرت شهر قم و نقل روایات در مورد شهر مقدس قم پرداخته شده است.
۶- بخش زیارت آن حضرت: این بخش شامل دو بحث است یکی در مورد فضیلت زیارت از روایات امامان علیهم السلام و دیگری متن عربی زیارت ایشان همراه با ترجمه بنگالی.
۷- تتمه کتاب: این بخش از کتاب دو قسمت دارد؛ در قسمت اول تقریباً ۸ صفحه را مترجم محترم برای تکمیل بحث کتاب اضافه کرده است که در آن مباحثی همچون تاریخ و مکان شهادت آن حضرت، تحصیل علم ایشان و شعرهای بنگالی در مورد فاطمه معصومه س. و در قسمت دیگر این بخش، انتشارات آل رسول کتابهای دیگری که چاپ کرده است را معرفی کرده است.

کد خبر 9632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =