اظهارات دودیک نسبت به ارتش مدافع بوسنی و هرزگوین در زمان جنگ و واکنش های جعفروویچ و کومشیچ

میلوراد دودیک، عضو صرب شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین روز گذشته در جشن ۹ مه روز پیروزی بر فاشیسم در بانیا لوکا گفت که این روز برای جمهوری صربسکا مهم است، زیرا قوم صرب مبارزات ضد فاشیسم را در یوگسلاوی سابق رهبری کردند.

میلوراد دودیک، عضو صرب شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین روز گذشته در جشن ۹ مه روز پیروزی بر فاشیسم در بانیا لوکا گفت که این روز برای جمهوری صربسکا مهم است، زیرا قوم صرب مبارزات ضد فاشیسم را در یوگسلاوی سابق رهبری کردند. در این مراسم ایگور کالابوخوف، سفیر روسیه در بوسنی و هرزگوین نیز حضور داشت.

وی اظهار داشت: " ما در مقابل بسیاری از مهاجمان از جمله امپراتوری عثمانی، امپراتوری اتریش و مجارستان، آلمان و در پایان قرن گذشته در برابر نیروهای ناتو ایستادیم. ما هنوز برای حقیقت می جنگیم. وجود جمهوری صربسکا بهترین گواه بر این است که آزادی تنها در صورت داشتن کشور خودی امکان پذیر است. فقط جمهوری صربسکا به عنوان یک چارچوب کشوری تضمین کننده آزادی مردم ماست."

او ادامه داد: " نامیدن ارتش بوسنی و هرزگوین (ارتش مدافع بوسنی و هرزگوین در زمان جنگ دهه نود) و زنبق های طلایی به عنوان جنبش ضد فاشیستی همانطور که ژلیکو کومشیچ انجام داده است، نه تنها تجدیدنظرطلبی تاریخی  بلکه بی ادبی یک مرد ناتمام نیز است که خود را برای دزدی انتخاباتی دیگری در پستی که متعلق به او نیست آماده می کند. ما باید به دروغ‌ ها مانند دروغ هایی مبنی بر اینکه بوسنی و هرزگوین تنها زمانی می‌تواند قدرتمند و قوی باشد که مساجد پر از جوانان باشد، واکنش نشان دهیم. ارتش بوسنی و هرزگوین و زنبق های طلایی ادامه نیروهای طرفدار فاشیسم در جنگ جهانی دوم هستند که با آلمان نازی و حکومت وقت کرواسی که در آن صدها هزار صرب کشته شدند همکاری کردند.

ارتش بوسنی و هرزگوین یک سازمان جنایتکار بود که اردوگاه ها را سازماندهی می کرد و فرماندهان آنها مسئول جنایات جنگی هستند. این ارتش  شامل یگان "المجاهد" (متشکل از اتباع عرب) بود که جنایات بی رحمانه ای را مرتکب شدند که دنیا تازه در سوریه از آن آگاه شد. قومی که کومشیچ امروز (روز گذشته) به آنها خطاب می کند، عمدتا در لشکر «خنجار» که تا پایان جنگ جهانی دوم یک یگان فاشیستی در بوسنی و هرزگوین بود عضویت داشتند. تعداد کمی از مسلمانان از اعضای ارتش پارتیزانی بودند."

شفیق جعفروویچ، رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین تاکید کرد اظهارات دودیک مبنی بر اینکه ارتش جمهوری بوسنی و هرزگوین یک سازمان جنایتکار بود تنها جلوه ای از نمایش های بیمارگونه او است که هیچ ربطی به واقعیت ندارد.

وی اعلام کرد: " هیچ یک از اعضای ارتش بوسنی و هرزگوین در هیچ دادگاه بین المللی و هیچ یکی از دادگاه های بوسنی و هرزگوین و حتی در هیچ کدام از دادگاه های کشورهای همسایه به نسل کشی، ریشه کن کردن و آزار و اذیت مردم یا حتی به جنایت علیه بشریت که طبق قوانین بین المللی سنگین ترین جنایاتی است که در قالب حملات به  غیرنظامیان با حمایت حکومت انجام می شود، محکوم نشده اند. اما فرمانده کل ارتش جمهوری صربسکا، افسران ستاد کل ارتش جمهوری صربسکا، فرماندهان سپاه و تیپ، فرماندهان جوخه ها و اعضای عادی آن ارتش برای همه این اعمال سیستماتیک و سازماندهی شده در دادگاه های بین المللی و دادگاه ملی بوسنی و هرزگوین محکوم شدند که به وضوح نشان می دهد که چه کسی در واقع یک سازمان جنایتکار است."

جعفروویچ تصریح کرد: " ارتش بوسنی و هرزگوین تنها نیروی نظامی قانونی بود که از بوسنی و هرزگوین دفاع کرد در حالی که ارتش جمهوری صربسکا همانطور که دادگاه های بین المللی رای دادند  یک سازمان غیرقانونی و ابزاری برای تجاوز جمهوری فدرال یوگسلاوی به بوسنی و هرزگوین بود. دودیک اگر بخواهد می تواند از رنج بمیرد، اما این حقیقت تغییر نخواهد کرد و تا روز قیامت چنین خواهد بود."

همچنین ژلیکو کومشیچ، عضو دیگر شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در واکنش به سخنان فوق الذکر دودیک اعلام کرد: " دودیک به ما بگوید که کدام ارتش در چنین روزی در سال ۱۹۹۵ در جشن پنجاهمین سالگرد پیروزی بر فاشیسم در پاریس شرکت کرد. چرا برخی از ارتش ها حتی دعوت نشده بودند و چرا برخی در آن شرکت کردند. (تنها ارتش بوسنی و هرزگوین در بین سه ارتش وقت موجود در این کشور در مراسم مذکور شرکت کرده بود)

منبع: (وبسایت فاکتور، نزاویسنه نووینه، اسلوبوجنیه)

۱۴۰۱/۲/۲۶

کد خبر 12760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =