بوسنی و هرزگوین، تنها کشور اروپایی که به قطعنامه وضعیت حقوق بشری در ایران رای مثبت نداد

یکی از موضوعات پرحاشیه در روزهای اخیر، تصویب قطعنامه حقوق بشری در سازمان ملل در خصوص ج.ا.ایران بود. بوسنی و هرزگوین تنها کشور اروپایی بود که به این قطعنامه رای مثبت نداد. رای ممتنع بوسنی و هرزگوین با واکنش منفی برخی رسانه های این کشور مواجه شد . این رسانه ها رای بوسنی و هرزگوین را نه یک تصمیم موردی بلکه نشانه ای برای چرخش به سمت شرق تعبیر کرده اند که باتوجه به وابستگی امنیتی جامعه بوشنیاک این کشور به غرب، مسئله بسیار مهمی تلقی می گردد. این تصمیم بوسنی و هرزگوین با واکنش آمریکا و اتحادیه اروپایی و کلام تهدید آمیز ایشان همراه شد.

رسوایی دیپلماتیک جدید آلکالای[1]، عدم محکومیت نفض حقوق بشر در ایران توسط بوسنی و هرزگوین

به گزارش برخی از رسانه های کشور بوسنی و هرزگووین

کمیته سوم سازمان ملل متحد که مسئول امور اجتماعی و بشردوستانه است، چند روز پیش قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران را تصویب کرد. این قطعنامه ناشی از سرکوب بی رحمانه تظاهرکنندگان در ایران توسط رژیم این کشور است که هفته هاست علیه حکومت دین سالار ایران تظاهرات کرده اند.

بوسنی و هرزگوین به عنوان تنها کشور اروپایی که از این قطعنامه حمایت نکرد، جزء کشورهایی است که به قطعنامه رای ممتنع داد.

اسوَن آلکالای، سفیر بوسنی و هرزگوین در سازمان ملل که به عنوان گزینه ژلیکو کومشیچ به این سمت منصوب شد، رسوایی دیپلماتیک جدید را برای کشورمان رقم زد. یادآوری می کنیم که آلکالای چند روز پیش در جریان بحث شورای امنیت سازمان ملل در باره عملکرد کریستین اشمیت، نماینده عالی جامعه بین الملل در بوسنی و هرزگوین با قرائت متنی، اتهامات و ادعاهای بی اساس متعدد را علیه اشمیت مطرح کرد. بدین ترتیب او بر خلاف تمام قدرت های غربی که از نماینده عالی جامعه بین الملل حمایت کامل خود را اعلام کردند، به روسیه پیوست.

دقیقا رای آلکالای در موضوع ایران، جایی که بوسنی و هرزگوین به عنوان تنها کشور اروپایی از محکوم کردن نقض گسترده حقوق بشر و جنایات علیه تظاهرکنندگانی که خواستار آزادی در این کشور دین سالار هستند خودداری کرد، نشان می دهد که اقدام مذکور او فقط یک هوی و هوس و بداهه بی پروا نبود بلکه یک پروژه سیاسی آشکارا عمیق برای چرخاندن بوسنی و هرزگوین به سمت شرق است.

آلکالای روز گذشته با صدور بیانیه ای، مدعی شد که مسئولیت تصمیم رای در موضوع مذکور بر عهده وزارت امور خارجه بوسنی و هرزگوین است. در حالی که آلکالای توپ را به زمین بیسرا تورکوویچ انداخته است که به عنوان وزیر امور خارجه وقت  بسیار بیشتری را در خاورمیانه سپری کرد تا در غرب، اکنون دیگر هیچ  تردیدی وجود ندارد که منافع و تاثیرات شرق عمیقا در سیاست طرفدار بوسنی و هرزگوین نفوذ کرده است تا کشور ما را در تقابل با متحدان اصلی خود قرار دهد که مسیری فاجعه بار برای بوسنی و هرزگوین و به ویژه بوشنیاک ها است.

(دنونی آواز و کلیکس)

ملاحظه:

بوسنی و هرزگوین تا پیش از این در همراهی با جامعه اروپایی به قطعنامه های حقوق بشری علیه ج.ا.ایران رای مثبت می داد. در دو قطعنامه اخیر در نتیجه رایزنی های دیپلماتیک کشورمان، رای این کشور ممتنع بوده است. این موضوع با واکنش طرف های غربی مواجه شده است.

دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در بوسنی و هرزگوین از رای ممتنع بوسنی و هرزگوین در جریان رای گیری درباره این قطعنامه ابراز تاسف کرد و افزود اتحادیه اروپا انتظار دارد کشورهایی که خواهان عضویت در این نهاد هستند به طور کامل با سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا همسو شوند.

سفارت آمریکا در سارایوو نیز اعلام کرد: آمریکا متاسف است که بوسنی و هرزگوین به قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران، رای ممتنع داد. سفارت آمریکا افزود که انتظار حمایت بیشتر بوسنی و هرزگوین از حقوق اساسی بشر مردم ایران و همچنین ادامه همسویی آن با مواضع اتحادیه اروپا در مسیر همگرایی یورو-آتلانتیک دارد.

 اسون آلکالای، وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین در خصوص رای ممتنع خود به قطعنامه یاد شده اعلام کرد: نماینده بوسنی و هرزگوین طبق روال تعیین شده برای دریافت دستورالعمل رای گیری در جلسات سازمان ملل عمل کرده است.

یادآور می شود طبق قانون بوسنی و هرزگوین، وزارت امور خارجه این کشور می تواند در خصوص رای گیری های دوره ای بین المللی، رای قبلی خود را تکرار کند، مگر آنکه شورای ریاست جمهوری این کشور نظر دیگری ارائه نماید که در این مورد بدلیل جابجایی دولت در این کشور و تمرکز سیاستمداران بر مسائل داخلی، این فضا برای وزارت امور خارجه بوسنی و هرزگوین فراهم شد.

 

[1] سفیر بوسنی و هرزگوین در سازمان ملل

کد خبر 13835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =