برگزاری مراسم 486 امین سالگرد تاسیس کتابخانه غازی خسرو بیگ در سارایوو

مراسم 486 امین سالگرد تاسیس کتابخانه غازی خسرو بیگ – قدیمی ترین نهاد فرهنگی بوسنی و هرزگوین- در سارایوو در تاریخ 23 دی ماه 1401 در تالار بزرگ آن کتابخانه برگزار شد. این مراسم با حضور حسین کاوازوویچ رئیس العلمای بوسنی و هرزگوین، عثمان لاویچ رئیس کتابخانه غازی خسروبیگ، جمعی از نویسندگان و شخصیت های فرهنگی بوسنی و نمایندگان فرهنگی کشورهای مختلف از جمله رایزن فرهنگی سفارت ج.ا.ایران، رایزن فرهنگی ترکیه و رئیس موسسه گوته در سارایوو برگزار شد.

این برنامه با قرائت فرازهایی از قرآن کریم آغاز شد و پس از آن مدیر کتابخانه، آقای عثمان لاویچ ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین، آنها را با مهمترین فعالیت های انجام شده در کتابخانه طی سال 2022 آشنا و به ویژه بر همکاری کتابخانه با سایر نهادها و سازمان ها در داخل و خارج از کشور تاکید کرد.
وی پس از آن پروژه تاریخ نگاری محمد انوری کادیچ که در واقع پردازش و چاپ نسخه خطی تاریخ نگاری در همکاری با مؤسسه تاریخ و آرشیو جمهوری ترکیه است را مفصلا تشریح کرد. کار بر روی این پروژه از سال 2018 آغاز شده و پیش بینی می شود تا پایان سال 2024، یک مجموعه 50 جلدی، خروجی این همکاری مشترک باشد.
پس از سخنان مدیر کتابخانه، دکتر رامیزا اسماجیچ، همکار پژوهشی رشته تاریخ در موسسه تاریخ دانشگاه سارایوو به ایراد سخن پرداخت. او در مورد شخصیت و کار محمد انوری کادیچ و همچنین اهمیت اساسی این پروژه برای علم بصورت کلی، یعنی تاریخ نگاری بوسنیایی و مطالعات منطقه ای عثمانی و همچنین فرهنگ و میراث عمومی صحبت کرد.
 طبق روال هر ساله، در این مراسم، به افراد و سازمان‌های برجسته به‌خاطر مشارکت در فعالیت های کتابخانه، تقدیرنامه هایی اعطا ‌شد. امسال موسسه گوته و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری ترکیه در بوسنی و هرزگوین مورد تقدیر قرار گرفتند.
در پایان حسین افندی کاوازوویچ رئیس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین به ایراد سخن پرداخت. کاوازوویچ خاطرنشان کرد: کتابخانه غازی خسرو بیگ بخش مرکزی حافظه بوسنیایی ما، تاریخ و دستاوردهای فرهنگی، علمی و هنری ما و تاریخچه حضور ما در این سرزمین است.

برگزاری مراسم 486 امین سالگرد تاسیس کتابخانه غازی خسرو بیگ در سارایوو

همچنین در بولتن فعالیت های این کتابخانه در سال 2022، به دو مورد همکاری رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در خصوص زمینه سازی امضای تفاهم نامه همکاری های کتابخانه ای بین دو کشور و همچنین وبینار برگزار شده بین کتابخانه غازی خسروبیگ و نهاد کتابخانه های عمومی ج.ا.ایران اشاره شده است.

کد خبر 14299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =