«روزهای فرانکفونی در بوسنی و هرزگوین»، در سارایوو و سایر شهرهای این کشور برگزار می شود

برگزارکنندگان این رویداد علاوه بر سفارت فرانسه در بوسنی و هرزگوین و موسسه فرانسوی در بوسنی و هرزگوین، سفارت های بلژیک، بلغارستان، اسپانیا، رومانی، صربستان و سوئیس هستند.برنامه "روزهای فرانکفونی در بوسنی و هرزگوین" از 15 تا 28 مارس در سارایوو و چندین شهر دیگر در بوسنی و هرزگوین - در موستار، بانیا لوکا، بیلینا، ماگلای و تربینیه برگزار می شود.

برگزار کنندگان مجموعه ای از رویدادها را تدارک دیده اند. فیلم‌هایی برای تمام سنین، نمایشگاهی از اشعار و تصاویر دو زبانه، کارگاه‌های آموزشی برای گسترش زبان فرانسه برای دانش‌آموزان دبیرستانی و مسابقات زبان فرانسه برگزار می‌شود. یک فرهنگ لغت ورزشی دو زبانه ارائه می شود و یک سخنرانی در مورد مزایای دانستن زبان فرانسه در زندگی حرفه ای برای دانش آموزان دبیرستانی و سایر دانش آموزان با عنوان «زبان فرانسوی، یک مزیت برای یک حرفه» برگزار می شود.

برگزارکنندگان متعدد

برگزارکنندگان این رویداد علاوه بر سفارت فرانسه در بوسنی و هرزگوین و مؤسسه فرانسوی، سفارت های بلژیک، بلغارستان، اسپانیا، رومانی، صربستان و سوئیس هستند.

از آنجایی که سازمان دهندگان آن سفارتخانه های دیگری نیز هستند، فرانسوا دلماس سفیر فرانسه در بوسنی و هرزگوین به خبرگزاری فدرال دولت بوسنی و هرزگوین گفت که کشورهای مذکور در این که به زبان فرانسوی صحبت می کنند یا اینکه مردم در آنجا آن را مطالعه می کنند مشترک هستند.

سفیر دلماس افزود - فرانکفونی چیزی است که منظره ای خارق العاده از جهان می دهد.

وی با بیان اینکه زبان فرانسه توسط 320 میلیون نفر در 5 قاره جهان صحبت می شود، اظهار داشت: به همین دلیل می توان آن را زبانی جهانی نامید، 140 میلیون نفر این زبان را یاد می گیرند، مردم آفریقا روز به روز بیشتر به آن روی می آورند و یکی از پنج زبان پر صحبت است. زبان های فرانسوی، دومین زبان از نظر نمایندگی در دیپلماسی، سومین در دنیای تجارت و یکی از پنج زبان پر نمایندگی در ارتباطات در اینترنت است.بنابراین، با توجه به صحبت های سفیر، به جرات می توان گفت که زبان فرانسه زبان ارتباطات بین المللی است.

دلماس گفت: - ما می خواهیم زبان فرانسوی را گرامی بداریم، بنابراین چند ماه پیش "شهر زبان فرانسه" را در کنار پاریس افتتاح کردیم.

سفیر می گوید که فرانکفونی یک واقعیت انسانی است و یک سازمان سیاسی نیز تأسیس شد - سازمان بین المللی فرانکفونی، که در آن 88 کشور دارای جایگاه هستند که از این میان 54 کشور عضو کامل، هفت کشور وابسته و 27 کشور ناظر هستند. بوسنی و هرزگوین نیز از سال 2010 دارای وضعیت ناظر بوده است.

- دقیقاً به دلیل سنت زیبای فرانسوی زبان در بوسنی، "روزهای فرانکفونی در بوسنی و هرزگوین" برگزار شد - دلماس اشاره کرد.

وی اعلام کرد که بوسنی و هرزگوین جایگاه خود را در اجلاس سران در 4 اکتبر سال جاری در شهر فوق الذکر زبان فرانسه خواهد داشت.

رویدادهای بزرگ بسیاری در سال 2024 برای فرانسه در پیش است - بازی های المپیک و پارالمپیک در پاریس و جاهای دیگر، بزرگداشت سالگرد فرود متفقین در نرماندی در طول جنگ جهانی دوم، بازگشایی کلیسای نوتردام و اجلاس فرانکوفونی.بنابراین ما می خواهیم فرهنگ فرانسه را در سراسر جهان نشان دهیم.

فرصتی برای شهروندان بوسنی و هرزگوین

از آنجایی که زبان فرانسوی ارتباطاتی را ایجاد می کند، به گفته او، این یک فرصت برای بوسنیایی ها، به ویژه برای جوانان است، به همین دلیل دوره هایی در مؤسسه فرانسوی در بوسنی و هرزگوین افتتاح شده است و تعهد مداومی برای این امر وجود دارد. آموزش زبان فرانسه در مدارس بوسنی و هرزگوین نیز مد نظر است. مؤسسه فرانسوی علاوه بر اینکه در سارایوو است، شعبه‌های خود را در بانیا لوکا و موستار دارد که در آن رویدادهای فرهنگی مختلف در طول سال برگزار می‌شود.از برنامه امسال "روزهای فرانکفونی در بوسنی و هرزگوین"، رویدادی به نام "شب غذای فرانسوی زبان" در سارایوو در مرکز فرهنگی بوسنی، اولین رویداد از نوع خود است.

در آستانه روز فرانکفونی، سفیر بلغارستان در بوسنی و هرزگوین، والری ایوانوف یوتوف، گفت که کشورش از سال 1993 به طور کامل در سازمان بین المللی فرانکفونی مشارکت دارد زیرا به زبان فرانسوی و تنوع فرهنگی بسیار احترام می گذارد.

کد خبر 18914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =