با توجه به اینکه فعالیت احزاب سیاسی و ایدیولوژیک در افغانستان از سوی وزارت عدلیه امارت اسلامی، ممنوع اعلام گردیده است، مولانا صبور عباسی رهبر سابق حزب جمعیت اصلاح که اکنون در کشور ترکیه به سر می برد و رهبری فعلی انجمن علمی علمای افغانستان است در اظهاراتی ضمن نقد رفتار امارت اسلامی، نحوه عزاداری شیعیان افغانستان را نیز مورد انتقاد قرار داده است.

خلاصه مدیریتی:

با توجه به اینکه فعالیت احزاب سیاسی و ایدیولوژیک در افغانستان از سوی وزارت عدلیه امارت اسلامی، ممنوع اعلام گردیده است، مولانا صبور عباسی رهبر سابق حزب جمعیت اصلاح که اکنون در کشور ترکیه به سر می­برد و رهبری فعلی انجمن علمی علمای افغانستان است در اظهاراتی ضمن نقد رفتار امارت اسلامی، نحوه عزاداری شیعیان افغانستان را نیز مورد انتقاد قرار داده است. از نظر وی نحوه عزاداری شیعیان افغانستان مخالف مذهب سنی بوده و در عین حال بسیاری از بزرگان مذهب تشیع مانند امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ­ای و آیت الله محسنی معتقد هستند که برگزاری چنین عزاداری ها برای امام حسین(ع) درست نمی باشد. نامبرده معتقد است برای معرفی امام حسین(ع) بهتر است به جای عزاداری های پرهزینه، سمینارهای علمی مؤثر برگزار گردد.

متن گزارش:

مولانا صبور عباسی رهبر سابق حزب جمعیت اصلاح در افغانستان و رهبر فعلی انجمن علمی علمای افغانستان مقیم ترکیه می گوید که در افغانستان آزادی های مذهبی و مدنی وجود ندارد.

چکیده ترجمه گفتگوی این عالم دینی به شرح زیر است:

- در حکومت طالبان آزادی های مذهبی و مدنی آن گونه که در سایر کشورهای جهان وجود دارد، وجود ندارد. بسیاری از تصمیم های طالبان مبهم است زیرا کمتر در خصوص عملکرد خود توضیح می دهند.

- طالبان تفسیر به رأی می کنند. یعنی وقتی درباره یک موضوع تصمیم می گیرند، فکر می کنند که دیدگاه دین نیز همین است.

- سیک ها و هندوهای افغانستان باید در انجام مراسم مذهبی آزاد باشند و عبادتگاه های خود را در افغانستان داشته باشند.

- برخی از اعمال شیعیان افغانستان در مخالفت با باورهای سنی ها قرار دارد. عزاداری شیعیان در دین وجود ندارد. شیعیان 1400 سال است که به شیوه نادرست، عزاداری می کنند.

- امام خمینی، آیت الله خامنه ای و آیت الله محسنی[در افغانستان] معتقد بودند که این شیوه عزاداری برای امام حسین درست نیست.

- برای یاد امام حسین، باید سمینارها و کنفرانس ها برپا شود. در این کنفرانس ها علمای شیعه و سنی باید درباره هدف و راه امام حسین (ع)صحبت کنند.

ملاحظات:

جمعیت اصلاح، گروهی بودند که با اعزام محتسبین خویش در میان مردم، افراد را از کارهای ناروا و خلاف دین منع کرده و از آنها می خواستند کارهای خوب و مطابق با شرع مقدس اسلام را انجام دهند. بیشتر اعضای این گروه از ولایت هرات افغانستان و نیز ولایات شمالی مانند تخار، سمنگان و بدخشان بودند که بعد از پیروزی امارت اسلامی، فعالیت این گروه ممنوع اعلام گردیده و به عوض آن محتسبین وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی، جایگزین گردیدند.

لازم به یاد آوری است که جمعیت اصلاح با وجودی که خود را پیرو مذهب حنفی می دانستند اما در عمل و گفتار، شباهت زیادی با سلفی ها و وهابیت داشتند که تعبیر افراطی از شرع ارائه داده و مردم را به رعایت آن دعوت می کردند.

منبع: تلویزیون آشنا

تاریخ:9/5/1403

کد خبر 20679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =