همایش «جایگاه مولانا در گسترۀ ادب و فرهنگ اسلامی» درکابل

سمینار علمی – تحقیقی یک روزه تحت عنوان «جایگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی در گسترۀ ادب و فرهنگ اسلامی» را با حضور تعدادی از محققین اکادمی علوم، استادان دانشگاه های کابل، تعلیم و تربیت هرات، ننگرهار، کنر و سایر نهادهای علمی و نخبه گان فرهنگی کشور از سوی معاونت علوم بشری اکادمی علوم افغانستان در تاریخ 7 /6/1403 برگزار گردید.

سمینار علمی – تحقیقی «جایگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی در گسترۀ ادب و فرهنگ اسلامی»

سمینار علمی – تحقیقی «جایگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی در گسترۀ ادب و فرهنگ اسلامی»

سمینار علمی – تحقیقی یک روزه تحت عنوان «جایگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی در گسترۀ ادب و فرهنگ اسلامی» را با حضور تعدادی از محقیقین اکادمی علوم، استادان دانشگاه­های:کابل، تعلیم و تربیت، هرات، ننگرهار، کنر و سایر نهادهای علمی و نخبه گان فرهنگی کشور از سوی معاونت علوم بشری اکادمی علوم افغانستان در تاریخ 7 /6/1403 برگزار گردید.

ملاحسن آخوند «نخست وزیر حکومت طالبان با صدور پیامی به کنفرانس» «نقش مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در رشد ادب و فرهنگ اسلامی» از شخصیت این شاعر فارسی‌زبان تمجید کرد. وی افزود: مولانا خدمات قابل قدری برای ادب و فرهنگ اسلامی جهان انجام داده، مثنوی معنوی نیز شاهکار ادبی و عرفانی در سطح بین‌المللی است. نخست وزیر حکومت طالبان تاکید کرد مثنوی معنوی شاهکار ادبی و عرفانی است و مولانا خدمات قابل قدری برای ادب و فرهنگ اسلامی جهان انجام داده است و گفت: مولانای بلخ «ستاره درخشان فرهنگ و تمدن» بود. ملاحسن آخوند همچنین اظهار داشت تالیفات و افکار علمی مولانا نه تنها در افغانستان، بلکه برای بیشتر جهانیان آشنا است. وی تصریح کرد شناسایی ابعاد مختلف زندگی و شخصیت مولانا نیازمند تحقیق بیشتر است.

نخست وزیر حکومت طالبان از محققان خواست «بیشتر به ابعاد مختلف شخصیت مولانا و نقش او در ارتقای رشد ادب و فرهنگ اسلامی روشنی بپردازند تا نسل‌های آینده این شخصیت نامدار و عرفانی را بیشتر بشناسند».

در ادامه نورمحمد ثاقب سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف در این برنامه گفت: که نام و جایگاه مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در گستره ادب و فرهنگ اسلامی ستودنی است. آقای ثاقب با تاکید بر گرامیداشت از کارکردها و فعالیت‌های مولانای بلخ، افزوده است که او در بخش گسترش فرهنگ و علوم اسلامی خدمات شایانی انجام داده و آثار ارزشمندی از خود برجا مانده است. سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف گفت: «مولانا خدمات بزرگی کرده است؛ در تدریس علوم و قرآن، حدیث و شریعت خدمت کرده است. در علوم باطنیه مقام بزرگی دارد و در تصوف نیز کارهای بزرگی کرده است.» آقای ثاقب گرامیداشت از کارکردها و فعالیت‌های مولانا جلال‌الدین محمد بلخی را در آگاهی جوانان از افتخارات تاریخی کشور مهم خوانده است.

سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف افزود: «مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، که بعد به مولانای روم شهرت یافت، افتخار بزرگ برای افغانستان است.» فریدالدین محمود رییس اکادمی علوم در این برنامه گفت: «مولانا شخص بزرگی بود و همه دنیا به بزرگی او اعتراف کرده‌اند.» قدرت‌الله جمال معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ و محب‌الله وثیق رییس دفتر سرپرست وزارت خارجه نیز در این برنامه، از فعالیت‌های مولانا و دیگر شخصیت‌های تاریخی کشور را مهم خواندند.

آقای جمال گفت: «ما باید از تاریخ افغانستان آگاه باشیم تا نسل نو ما فکر نکنند که افغانستان یک مملکت بی علم و بی شخصیت بوده است.»

محب‌الله وثیق رییس دفتر سرپرست وزارت خارجه گفت: «با توجه به اصول اساسی در آموزه‌های مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و نقش تاریخی افغانستان در پویایی فرهنگ و تمدن اسلامی، وظیفه ما است که در راستای عملی‌سازی و شناساندن این ارزش‌ها به جهان، زمینه جهان صلح‌آمیز، مترقی و عادلانه را فراهم کنیم.»

در بخش دوم  این سمینار از بین 32 عنوان مقالۀ علمی – تحقیقی در حدود 12 عنوان مقاله در رابطه به ابعاد مختلف مختلف مولانا به بررسی گرفته شد و مباحث ارزشمندی از شرکت کنندگان صورت گرفت. شرکت کنندگان در سمینار پایان این برنامه با صدور قطعنامۀ به نهادهای علمی و وزارت خانه­های خارج، تحصیلات عالی و اطلاعات و فرهنگ افغانستان پیشنهاد کرد:

  1.  از اینکه مولانا جلال الدین محمد بلخی، زادۀ سرزمین افغانستان و از بزرگترین مفاخر ادبی و فرهنگی این کشور می باشد، پیشنهاد می گردد تا سازمان جهانی یونسکو و سایر سازمان های بین المللی و منطقه­ای مربوطه در راستای مولانا و ثبت میراث های علمی و فرهنگی، کار می کنند، در زمینۀ ثبت آثار مولانا، به عنوان یکی از شخصیت های بزرگ افغانستان توجه کرده و به وزارت امور خارجۀ امارت اسلامی افغانستان پیشنهاد می گردد، تا این موضوع را از طریق دپلوماتیک با نماینده گان مربوط سازمان های یادشده، گفتگو و پیگیری کند.
  2.  وزارت محترم خارجۀ امارت اسلامی افغانستان فیمابین دانشگاه قونیه و نهادهای علمی افغانستان فرصت مطالعات مشترک مولوی شناسی را فراهم نموده به شناخت هر چه بیشتر مولانا جلال الدین محمد بلخی مفید واقع گردد.
  3. از اینکه اکادمی علوم افغانستان عالی ترین مرجع تحقیقی کشور به شمار میرود، همت بیشتر نماید تا در سلک دانشمندان سایر کشورها، شرح جامع بر مثنوی معنوی مولانای بلخی را طی یک برنامۀ مدون آغاز و به رشتۀ تحریر در آورد.
  4.  اکادمی علوم افغانستان به تلاش­هایش در باب مولاناشناسی گام های مؤثرتر را بر دارد و کتابخانۀ این نهاد را به نام این قافله سالار ادب و عرفان اسلامی نام گذاری نماید تا فروغ معرفت مولانا از دریچۀ اکادمی علوم به زادگاه اصلی اش نور افشانی نماید.
  5.  وزارت محترم تحصیلات عالی امارت اسلامی افغانستان  نام دانشگاه بلخ را به نام مولانا، دانشمند بینظیر ادبی و عرفانی عالم اسلام نام گذاری نماید؛ تا از این طریق بتوانیم به حفظ مواریث فرهنگی کشور مفید واقع گردیده تا دانش آموزان این سرزمین را به نیاکان با عظمت شان پیوند گسست ناپذیر داشته باشد.
  6.  وزارت محترم اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی افغانستان موضوع بازسازی خانقاه سلطان العلماء بهاء الدین ولد (پدر مولانا) را در بلخ پیگیری نماید.
  7. وزارت محترم اطلاعات و فرهنگ کتب و نسخ خطی آثار مولوی را جمع آوری نموده ضمن مقابلۀ آنها آخرین نسخۀ موثق را تقدیم جوامع علمی جهان نماید.

 لازم به یاد آوری است قطع نامه در هفت ماده به اتفاق آرا تایید و تصویب شد. سمینار مذکور با ارزیابی دکتر سید روضت الله مجید و به دعای شیخ الحدیث امیرجان ثاقب معاون اکادمی علوم به پایان رسید. این نخستین بار است که حکومت طالبان در سطح عالی از یک شاعر و ادیب زبان فارسی تجلیل می‌کند.

منابع: آکادمی علوم افغانستان

  1. طلوع نیوز
کد خبر 20907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =