۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
ترکیب جدید شورای وزیران بوسنی

جمهوری بوسنی و هرزگوین، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد که پایتخت آن شهر سارایوو است. این کشور در غرب و شمال غرب با کشور کرواسی، در شرق با کشور صربستان و در جنوب شرقی با کشور مونته نگرو همسایه است. در این کشور سه قوم مسلمان، صرب و کروات زندگی می‌کنند.

سعید هاشمی-پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا)

جمهوری بوسنی و هرزگوین، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد که پایتخت آن شهر سارایوو است. این کشور در غرب و شمال غرب با کشور کرواسی، در شرق با کشور صربستان و در جنوب شرقی با کشور مونته نگرو همسایه است. در این کشور سه قوم مسلمان، صرب و کروات زندگی می‌کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا)، بوسنی و هرزگوین از حیث ساختار اداری، دارای ترکیب یگانه ای در جهان است. با توجه به نوع ساختار و چگونگی تقسیمات کشوری در بوسنی و هرزگوین، این کشور را نمی‌توان در قالب جمهوری تعریف نمود، اما اداره آن بر اساس شاخص‌های حکومت جمهوری انجام می‌شود.

بوسنیایی ها نیز در ادامه اعلام استقلال سریالی برخی از جمهوری‌های یوگسلاوی سابق از جمله اسلوونی، کرواسی و مقدونیه، در تاریخ ۲۹ فوریه و اول مارس ۱۹۹۲ اقدام به برگزاری رفراندوم برای کسب استقلال کرد. این رفراندوم که ۲٫۰۷۳٫۵۶۸ نفر معادل ۶۳٫۶ درصد در آن شرکت کردند، با اکثریت قاطع ۹۹٫۷ درصد به تصویب رسید. حزب دمکراتیک صربسکا (SDS) رفراندوم را بایکوت و از برگزاری آن در برخی مناطق جلوگیری به عمل آورد.

اعلام استقلال بوسنی، جنگ داخلی خانمان سوز و نسل کشی مسلمانان را در دهه ۹۰ میلادی در این کشور به همراه داشت که در نهایت و بعد از گذشت ۴۸ ماه از این جنگ های قومیتی، انعقاد موافقت نامه صلح دیتون، پایانی بر این جنگ و تقسیم بوسنی و هرزگوین به دو بخش فدراسیون بوسنی و هرزگوین و جمهوری صرب بوسنی (جمهوری صربسکا) شد.
پس از دوران حکومت علی عزت بگوویچ به عنوان نخستین رئیس‌جمهور و رهبر مسلمانان بوسنی و هرزگوین در طی سال‌های جنگ تا سال ۲۰۰۰ میلادی، هم اکنون ساختار ریاست جمهوری در ترکیب اعضای سه نفره با عنوان شورای ریاست جمهوری تعریف شده و بطور گردشی این پُست، هر ۸ ماه یک‌بار به یک عضو بوشنیاک (مسلمان)، یک صرب و یک کروات محول می گردد.

نظر به وجود مشکلات عدیده در ساختار اداری و سیاسی پیچیده بوسنی و هرزگوین، حضور و نفوذ رو به تزاید جریان های اقتصادی و فکری از سعودی، ترکیه، قطر و امریکا، نرخ بیکاری حداکثری و همچنین وجود اختلافات قومی ریشه دار و عمیق در میان سه نژاد موجود در این سرزمین، در سالیان اخیر علاوه بر ظهور و بروز مشکلات و معضلات بسیار برای این جامعه، حتی منجر به عدم انتخاب و معرفی شورای وزیران این کشور شده بود که پس از کش و قوس های فراوان و بعد از گذشت بیش از یک سال از انتخابات ریاست جمهوری، با اعلام گزینه های پیشنهادی از سوی احزاب اقدام دمکراتیک و اتحادیه برای اداره وزارتخانه های ملی بوسنی و هرزگوین، معرفی رسمی همه اعضای شورای وزیران جدید بوسنی و هرزگوین به شرح ذیل صورت پذیرفت:

-ریاست شورای وزیران: زوران تگلتیا (عضو حزب اتحادیه سوسیال دمکرات های مستقل)
• وزارت امور خارجه: وزیر: خانم بیسرا تورکوویچ (عضو حزب اقدام دمکراتیک)، جانشین وزیر: یوسیپ برکیچ (عضو حزب جامعه دمکراتیک کروات)
• وزارت امنیت: وزیر: فخرالدین رادونچیچ (رئیس حزب اتحادیه برای آینده بهتر بوسنی و هرزگوین)، جانشین وزیر: ولادیمیر میاتوویچ (عضو حزب سوسیالیست)
• وزارت دفاع: وزیر: صفت پوجیچ (عضو حزب جبهه دمکراتیک)، جانشینان وزیر: مییو کرشیچ (عضو حزب جامعه دمکراتیک کروات) و میرکو اوکولیچ (عضو حزب اتحادیه سوسیال دمکرات های مستقل)
• وزارت دارایی و خزانه داری: وزیر: ویکوسلاو بواندا (عضو حزب جامعه دمکراتیک کروات)، جانشین وزیر: حازم رانچیچ (عضو حزب اقدام دمکراتیک)
• وزارت دادگستری: وزیر: یوسیپ گروبشا (عضو حزب جامعه دمکراتیک کروات)، جانشین وزیر: نظیر پیویچ (عضو حزب اقدام دمکراتیک)
• وزارت تجارت خارجی و روابط اقتصادی: وزیر: استاشا کوشاراتس (عضو حزب اتحادیه سوسیال دمکرات های مستقل)، جانشین وزیر: خانم لیلیانا لووریچ (عضو حزب کشاورزان کروات)
• وزارت حمل و نقل و ارتباطات: وزیر: وویین میتروویچ (عضو حزب اتحادیه سوسیال دمکرات های مستقل)، جانشین وزیر: نجاد برانکوویچ (عضو حزب اقدام دمکراتیک)
• وزارت حقوق بشر و امور آوارگان: وزیر: دراشکو آچیموویچ یا ملاجان بوژوویچ (از طرف حزب اتحادیه دمکراتیک مردمی)، جانشین وزیر: جواد محموتوویچ (عضو حزب اقدام دمکراتیک)
• وزارت امور مدنی: وزیر: خانم آنکیسا گودلیویچ (عضو حزب جامعه دمکراتیک کروات)، جانشین وزیر: سینیشا ایلیچ (حزب صربسکای متحده)

با مشخص شدن نهائی اعضای کابینه بوسنی و هرزگوین بعد از گذشت بیش از یک سال و تقسیم قدرت صورت گرفته میان طیف های موجود، امید است ضمن کاهش حدودی از تنش ها و بحران ها میان قدرت های سیاسی درگیر در این کشور، اوضاع اقتصادی و اجتماعی جامعه در ابعاد مختلف همچون ایجاد زمینه هایی برای اشتغال جوانان، وضعیت مبهم و آشفته پناهجویان خارجی، و تقویت ساختار اقتصادی و سیاسی متزلزل و وابسته این کشور، سامان گیرد.

شایان ذکر است در راستای این انتصابات، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور کشورمان، ضمن عرض تبریک به زوران تگیلتا برای انتصاب ایشان به عنوان رییس شورای وزیران بوسنی و هرزگوین، اظهار امیدواری کرد: با توجه به روابط بسیار خوب دو کشور و ظرفیت‌های متنوع موجود، بیش از پیش شاهد توسعه روزافزون و تحرک بیشتر در روابط دوجانبه در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشیم.

http://www.iranbalkan.net/view-۳۲۲۵۹.html

کد خبر 3871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =