صاحبان بزرگترین شرکت های مستقر در سارایوو چه کسانی هستند

اگرچه اخیرا در مورد برخی از مناطق بوسنی و هرزگوین که دارای تعداد زیادی میلیونر و شرکت های بزرگ هستند مطالب زیادی نوشته شده است، اما داده ها همچنان حاکی از آن است که بیشترین تعداد شرکت ها و افرادی از این دست در سارایوو وجود دارد.

به نوشته وبسایت BiznisInfo.ba ، سارایوو نه تنها بزرگترین شهر است بلکه دفاتر نمایندگی بسیاری از شرکت های خارجی فعال در بوسنی و هرزگوین نیز در آن قرار دارد.

بزرگترین شرکت ثبت شده در سارایوو به لحاظ کل درآمدهای سال 2023 شرکت نفتی "هولدینا"، شرکت دختر شرکت صنعت نفت کرواسی "اینا" است. این شرکت در سال گذشته 1.37 میلیارد مارک درآمد داشت. شرکت برق  Elektroprivreda BiH  که اکثریت مالکیت آن دولتی است، با حدود 1.1 میلیارد درآمد در سال 2023 در رتبه دوم قرار دارد.

جالب است که بزرگترین شرکت خصوصی داخلی ثبت شده در سارایوو شرکت "هیفا پترول" است که در سال گذشته 736 میلیون مارک درآمد داشت. خیرالدین احمتلیچ از شهر تشانی مالک این شرکت است.غول نفتی دیگر G-petrol (گازپروم)، غول جهانی Philip Morris BH، شرکت مخابرات BH Telecom که اکثریت مالکیت آن در دست دولت فدراسیون بوسنی و هرزگوین است و شرکت Konzum که سال گذشته با شرکت Mercator ادغام شد و بخشی از گروه "فورتن" کرواسی است، رتبه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

شعبه یک شرکت دیگر از کرواسی به نام  Orbico که توزیع کننده بزرگ کالا است، در رتبه هشتم قرار دارد. مالک این شرکت برانکو روگلیچ است.

شرکت GEN-I که از این نظر معروف است که تنها یک کارمند دارد اگرچه در سال گذشته مجموعا حدود 357 میلیون مارک درآمد کسب کرد، در رتبه نهم قرار گرفت. این شرکت در زمینه تجارت برق فعالیت می کند. GEN-I بخشی از گروه GEN-I، یکی از گروه های پیشرو با سریع ترین رشد برای تجارت و فروش برق در اروپای مرکزی، شرقی و جنوب شرقی است. صاحبان این شرکت اهل اسلوونی هستند. فهرست 20 شرکت بزرگ سارایوو همچنین شامل شرکت زنجیره ای dm آلمان، شرکت Porsche BH  که وارد کننده کلیه خودروهای گروه فولکس واگن است، شرکت " یورو-آسفالت" به عنوان بزرگترین شرکت ساختمانی داخلی، شرکت فروشگاه های زنجیره ای داخلی  Robot، شرکت نفتی داخلی Energopetrol، شرکت داخلی  Energoinvest، یکی دیگر از غول های جهانی یعنی کوکاکولا، شرکت داخلی تولید گوشت مرغ Akova Impex و یک شرکت دیگری در حوزه تجارت برق به نام HSE BH  است.

به گفته وبسایت BiznisInfo.ba ، حدود 1500 شرکت در سارایوو وجود دارد که گردش مالی آنها در سال گذشته بیش از یک میلیون مارک بود.

منبع: وبسایت فاکتور - 1403/2/24

کد خبر 19520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =