۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۷

بجز شیعیان امامیه و معتزله هیچ یک از فرق مسلمانان به عدل الهی قایل نیستند. اشاعره که از اهل سنت اند می گویند که در مورد خداوند عدالت معنی ندارد خدا هرچه کند عین عدالت است. آنها به جبریه قایل شده تقصیر همه کارهای ناروا را بر خداوند می گذارند. می گویند که انسان اختیار ندارد. هرچه را خدا می خواهد ما انجام می دهیم. پس اگر ظالمی ظلم کند او که با اختیارات داده شده از طرف خدا ظلم کرده است، چرا با عذاب خدا روبرو شود. ولی شیعیان امامیه همچنانکه به سه اصل دین معتقد اند به عدل الهی و ا

نام کتاب : عدل الهی
نویسنده: آیة الله العظمی مکارم شیرازی
مترجم : محمد علی مرتضی ,ناشر: انجمن پاک پنجتن، کولنا ,سال :۲۰۲۱م  ,قیمت: ۱۰۰ تاکا ,تیراز: ۲۰۰۰ حجم : ۶۳ صفحه
سخن مترجم: در اسلام سه اصول دین وجود دارد. ۱. توحید. ۲. نبوت و ۳. معاد. هرکسی یکی ازاین سه را منکر شود از اسلام خارج خواهد شد.علاوه بر این نزد شیعه دو اصل اساسی دارد. ۱. امامت و ۲. عدالت. هرکسی یکی از این دو را انکار کند از شیعه خارج خواهد شد. شیعیان امامیه و معتزله بر اصل عدل الهی از اشاعره جدا می شوند. اشاعره می گویند در این دنیا حقیقتی بنام عدالت وجود ندارد که بتوان بر اساس آن افعال خدا را سنجید. البته هر فعل خدا مقرون به عدالت است. ولی از دیدگاه معتقدین به عدالت در دنیا حقیقتی به نام عدالت وجود دارد که بر معیار آن خداوند کارهای خود را انجام می دهد. لذا کاری بر خلاف عدالت از خداوند بر نمی آید. مانند عذاب دادن افراد نیک. چون شیعیان به امامت و عدالت اعتقاد دارند آنها را عدلیه هم می گویند. بدین صورت عدل الهی نزد شیعیان به اصل اصول دین تبدیل شده است. از این دیدگاه در این کتاب مختصر از روی استدلالهای عقلی و نقلی بحث و بررسی شده است.
سخن ناشر: 
بجز شیعیان امامیه و معتزله هیچ یک از فرق مسلمانان به عدل الهی قایل نیستند. اشاعره که از اهل سنت اند می گویند که در مورد خداوند عدالت معنی ندارد خدا هرچه کند عین عدالت است. آنها به جبریه قایل شده تقصیر همه کارهای ناروا را بر خداوند می گذارند. می گویند که انسان اختیار ندارد. هرچه را خدا می خواهد ما انجام می دهیم. پس اگر ظالمی ظلم کند او که با اختیارات داده شده از طرف خدا ظلم کرده است، چرا با عذاب خدا روبرو شود.
ولی شیعیان امامیه همچنانکه به سه اصل دین معتقد اند به عدل الهی و امامت هم معتقد اند. یعنی وقتی کسی به توحید خدا اعتقاد داشته باشد باید به عدل الهی هم معتقد باشد. از طرف دیگر همانطوریکه باید برانبیا و مرسلین اعتقاد داشت که برای اقامه عدل و انصاف فرستاده شده اند باید به سلسله امامان هم معتقد شد که برای اقامه عدل و انصاف بعد از پایان سلسله نبوت به دنیا آمدند. این اعتقاد برای اعتقاد به توحید الزامی است. 
برای توضیح و تبیین این مواضع پاره ای از کتاب اصول عقاید آیة الله مکارم شیرازی بصورت ترجمه عرضه شده است.
مسایل مورد بحث در این کتاب عبارتند از:
معنی عدل الهی چیست؟ چرا ویژگی عدل از میان همه ویژگیها برگزیده شده است. عدل الهی یعنی چه.؟ تفاوت بین عدالت و مساوات چیست؟.  استدلالهای عدل الهی و حسن وقبح، بنیاد ظلم و استبداد چیست؟. عدل الهی از دیدگاه قرآن و دعوت به عدالت. فلسقه بلایا و سوانح  علم محدود و قضاوت نسبی،اتفاقات ناخرسندی و درسها برای ما. فلسفه واقعه های ناگوار در زندگی انسانی ,انسان در مصیبت پرورده می شود. در صورت مواجه شدن با مصایب و موانع؛  انسان به خدا رجوع می کند.
فلسفه اتفاقات ناگوار دیگر مشکلات و فراز و نشیب ها به روح انسان جان می بخشد. مشکلات خود ساخته ویا مشکلات مصنوعی.اجبار و آزادی ,ریشه اعتقاد به جبر , اشتباه اصلی معتقدین به جبریه
اسباب سیاسی و اجتماعی معتقدین به جبریه ,اسباب سیاسی، روانی و اجتماعی ,استدلالهای روشن آزادی و اختیار انسان ,وجدان عمومی انسان او را از اعتقاد به جبر منع می کند. ,تضاد استدلالهای جبریه با استدلال مذاهب. جبر یا اختیار (الامر بین الامرین ) ,آزادی مطلق در برابر اجبار مذهب میانه رو (مکاتب)
قرآن، اختیار و اجبار ,هدایت و گمراهی در دست خدا است. تنوع هدایت و گمراهی و...

کد خبر 8848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =